Ústecký kraj čeká autobusová revoluce - lidé budou platit podle cestování zónami
Od 1. ledna 2015 se v Ústeckém kraji zásadně mění způsob cestování autobusy. Lidé si budou moci pořídit čipovou kartu, se kterou si koupí jízdenku na všech krajských linkách. Vedle nového elektronického odbavení musí cestující počítat i s jinými cenami. Kraj tak chce autobusovou dopravu sjednotit.
„Ten systém vyhodnotí, v případě že cestující bude chtít jízdenku do vzdálenějšího místa, jestli je třeba lepší prodat mu jízdenku celodenní, dražší třeba o patnáct korun, na kterou bude moci jezdit až do večera.“ vysvětluje Evžen Wintr, řidič autobusu z ČSAD Slaný, která bude jezdit v Dolním Poohří.
Pro cestující se od nového roku mění hlavně systém, podle kterého se vypočítává cena jízdenky. Lidé budou moci jezdit na klasickou jízdenku, nebo na tzv. čipovou kartu, u které budou jízdy levnější.
Novinkou bude i časová jízdenka na 7, 30 nebo 90 dní. Tuto jízdenku cestující koupí, spolu s čipovou kartou, v dopravních kancelářích jednotlivých dopravců. Například u společnosti Arriva, která bude provozovat autobusy na Teplicku a dál také MHD přímo v Teplicích, lze takové kupony už teď sehnat na dvou místech.
„Musíte buď k nám do Teplic na Benešovo náměstí, případně funguje druhá kancelář v Duchcově na Osecké ulici,“ říká Petr Havlík z Arrivy.
Všechno funguje, hlásí kraj
Obavy z nefunkčnosti čipových karet u různých dopravců se nenaplnily. Kraji se totiž podařilo propojit oba dva systémy odbavení.
„Arriva dnes dokáže plně odbavit každého cestujícího a nahrát ten kupon. On ho sice ještě nevyužije, protože bude platit až do roku 2015, ale už dnes si ho může koupit,“ konstatuje Jindřich Franěk z ústeckého krajského úřadu.
Od nového roku bude navíc možné čipové karty dobít dalšími penězi přímo u řidičů autobusů a samozřejmě koupit i klasické jízdenky. Pouze papírové časové jízdenky bude dočasně vydávat ústecký dopravní podnik.
Jeden systém pro MHD, autobusy i vlaky? Blízká budoucnost!
„Tyto papírové kupony budou platit na linkách Busline nebo ČSAD Slaný, ale zároveň budou platné i na linkách MHD, to znamená, že si lidé musí u dopravního podniku platit papírový kupón, a ten bude platit na linkách za krajský tarif,“ dodává ředitel dopravního podniku Radek Chobot. V Ústí totiž elektronické odbavení ve vozech MHD zatím chybí.
Ideálním stavem má být situace, kdy bude moci cestující jezdit na jeden doklad po celém kraji také v městských hromadných dopravách ve všech městech. Tam ale jednání stále pokračují a od nového roku toho budou moci využít jen lidé z Teplicka a Ústecka. Od poloviny příštího roku se mají k jednotnému dopravnímu systému připojit také České dráhy.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dekády snah o reformu důchodů. Vlády a opozice se v Česku nikdy na ničem podstatném nedohodly
-
‚Deset let trvalo, než jsem se s tím vyrovnala.‘ Karlu Charvátovou ve vězení znásilnil příslušník SNB
-
Spát na vesmírné stanici není jako na Zemi. Mikrogravitace vše mění, popisuje astronaut Vittori
-
Ve finální nominaci na mistrovství světa chybí Vrána, Nosek nebo Ticháček. Tým posílí Kämpf z Toronta