Ústecký kraj bude letos šetřit. Počítá s razantními škrty v investicích, dotacích i veřejné dopravě

11. leden 2021 09:40

Návrh letošního rozpočtu Ústeckého kraje počítá se schodkem téměř 770 milionů korun. Vyplývá to z podkladů, které krajský úřad zveřejnil na svém webu.

Hejtmanství plánuje v letošním roce utratit zhruba 21,5 miliardy korun. Oproti uplynulým rokům počítá s tím, že kraj na daních dostane od státu zhruba 1,2 miliardy méně. I kvůli koronavirové epidemii.

„Státní rozpočet je teď schválen tak, že už všichni vědí, že je špatně, a to do mínusu. Náš rozpočet je takový, že je to ta nejpesimističtější varianta, a cokoli přijde navíc, a já jsem si jistý, že něco navíc přijde, je do plusu – což pro ten rozpočet, a hlavně pro ten kraj, je výborná zpráva,“ zmínil krajský radní pro ekonomiku Jan Růžička z KDU-ČSL zvolený na kandidátce ODS.

Nové vedení kraje čekalo na výsledek vyjednávání o státním rozpočtu. I kvůli menším příjmům chystá kraj škrty. „To snížení proběhlo především v podporách, protože ve chvíli, kdy sami nemáme, nemůžeme rozdávat obcím a dalším organizacím,“ doplnil Růžička.

Velké škrty čekají veřejnou dopravu

Vedle toho se chystají i výrazné škrty například v dopravě, kde má jít na dopravní obslužnost o 220 milionů korun méně. Podle náměstka pro dopravu a chomutovského primátora Marka Hrabáče z hnutí ANO to může znamenat od poloviny roku snížení počtu autobusových a vlakových spojů. Záležet bude na tom, jestli kraj dostane kompenzace od státu.

„Kdyby tam ty peníze reálně nebyly, jako že teď tam nejsou, tak je to pravděpodobně to nutné zlo, které budeme muset udělat. Protože my na nebudeme mít – a když na něco nemáte, tak to nemůžete objednávat,“ dodává Hrabáč.

Opozice škrty v krajské dopravě kritizuje

Škrty v dopravě kritizuje současný krajský zastupitel a ex náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek z KSČM.

„To bude zásadní devastace celého systému, protože se zruší veškeré návaznosti, zruší se propojení a hlavně, v první fázi, pokud se začnou škrtat spoje, tak se začne s těmi, které jsou doplňkové. Znamená to, že se při zrušení 10 % spojů neušetří 10 % peněz – bude to velmi málo,“ vysvětlil Komínek.

S návrhem rozpočtu nesouhlasí ani zastupitel Filip Ušák ze STAN: „Je asi jasné, že ty škrty musí nastat. Na druhou stranu, v tak mamutím rozsahu několika set milionů na dopravní obslužnost, je to věc, kterou musí předcházet nějaká větší diskuze. Změnit plán dopravní obslužnosti a přistupovat k tomu ne možná nějakými dobrými účetními škrty, ale opravdu systémovou promyšlenou politikou.“

Rozpočet mají krajští zastupitelé schvalovat na lednovém zasedání.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související