Transparentní Česko: většina měst má podprůměrný počet nabídek ve veřejných zakázkách. Málo o nich totiž informují

26. říjen 2023 13:02

Podle analýzy Transparentní Česko má 82 ze 100 hodnocených měst podprůměrný počet nabídek ve veřejných zakázkách. Spolek Oživení porovnával zakázky za více než tři roky.

Z měst v Ústeckém kraji nadstandardně o svých zakázkách informují třeba Děčín nebo Louny. Na opačném konci žebříčku jsou pak Varnsdorf, Ústí nad Labem nebo Teplice. Právě o situaci v krajském městě byla debata, která se konala 25. října v ústeckém Hraničáři.

„Je tam vidět, že se tam z nějakého důvodu trh nehlásí – nemá tak úplně zájem o zakázky města Ústí nad Labem a je otázkou, proč je vnímá tak negativně a proč mají třeba v Litoměřicích daleko víc nabídek,“ okomentoval právník spolku Oživení Marek Zelenka.

Transparentní Česko: většina měst má podprůměrný počet nabídek ve veřejných zakázkách

V případě Ústí nad Labem poukázal například na to, že vyhledávače v zakázkách, které by na ni mohly firmu upozornit, nemusí vždy fungovat.

„Pokud něco funguje automatizovaně, ale neví to, že to má něco přeposlat potenciálním dodavatelům, tak to prostě nefunguje. Proto bych se zaměřil primárně na to, který úředník to tam, lidově řečeno, datluje, a jestli tam nedělá nějakou stálou chybu,“ nabídl řešení Zelenka.

Města by měla být proaktivnější v nabízení veřejných zkázek

Nezávislá náměstkyně primátora Věra Nechybová v debatě systém i obsah zveřejňovaných zakázek města hájila. Případné technické chyby podle ní stojí za prověření. Jinak si ale podprůměrný počet nabídek nedokázala vysvětlit.

„Možná ty lhůty, kdy se ta výběrová řízení vyhlašují, kdy mají už nasmlouvané firmy zakázky, je možná brzdí. Určitě by bylo fajn zjistit, proč to tak je, to by ale měli udělat administrátoři té veřejné zakázky a naši technici,“ uvedla Nechybová.

Zastupitel Richard Loskot z opozičního hnutí PRO! Ústí pak vidí ještě rezervy zejména u velkých zakázek: „Co by se mělo zkvalitňovat, pokud chceme, aby se do výběrového řízení nějaké zakázky dostalo více firem? Možná by se mělo víc inzerovat – město by mělo být proaktivnější.“

Dalším způsobem, jak přilákat více zájemců, může být podle Marka Zelenky třeba předběžné informování o chystaných soutěžích.

Spustit audio

Související