První elektrická tramvaj vznikla na pražské Letné. Trať byla dlouhá 800 metrů a Křižík pro ni musel postavit samostatnou elektrárnu

5. srpen 2025

Vizionářem elektrifikované dopravy byl u nás na sklonku 19. století František Křižík. Aby názorně předvedl, že elektřina může být užitečná i při cestování po městě, vybudoval v Praze první tuzemskou elektrickou dráhu.

Provoz slavnostně zahájila 18. července 1891. Tato atrakce byla součástí Zemské jubilejní výstavy, proto vedly koleje z Letné Oveneckou ulicí až k hraně Královské obory, kde se výstava konala. Trať byla dlouhá pouhých 800 metrů a Křižík pro ni musel postavit samostatnou elektrárnu.

Základem tehdejší hromadné dopravy v Praze byla koňka. Jí podobné otevřené vozy použil i Křižík, jen odstranil zvířecí pohon a nahradil ho trolejovým vedením.

Trať nebyla pouze jednorázovým exponátem, ale sloužila dál i po skončení výstavy. Postupně se její délka prodloužila až na 1400 metrů. Hlavní přepravní trasy však vedly jinudy a tak zájem o první pražskou tramvajovou trať postupně upadal. Její provoz definitivně skončil v roce 1902. Do té doby ale svezla skoro 600 tisíc cestujících.

autor: Jan Herget
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.