První česká lokomotiva měla na přídi symbolický pozdrav Na zdar. Dalším z řady se pak říkalo Nazdárek, Matylda nebo Kafemlejnek
Parní mašina s vlasteneckým pozdravem NA ZDAR na přídi slavnostně opustila tovární bránu 28. dubna 1900. Byla předána do provozu Rakouským státním drahám jako první česká lokomotiva – do té doby totiž brázdily koleje vlaky tažené lokomotivami vyrobenými mimo naše území.
Zrodila se v První českomoravské továrně na stroje v Libni, v jedné z několika firem, jejichž spojením později vznikla Českomoravská-Kolben-Daněk. Čeští konstruktéři i dělníci odvedli dobrou práci.
Spolehlivá lokomotiva dostala typové označení 97. Tyto stroje pak ovládly tuzemskou železniční síť, protože jim státní dráhy daly přednost před výrobky dosavadních dodavatelů. Říkalo se jim Nazdárek, Matylda nebo Kafemlejnek. Po zániku monarchie se typové označení změnilo na řadu 310.
První lokomotiva vyrobená na českém území se dostala do majetku drah nástupnického Rakouska a po vyřazení ze služby byla sešrotována. S vozy s číslem 310 se ale můžeme při nostalgických jízdách setkat dodnes. Lokomotiva, která byla právem považována za důkaz kvality strojírenského průmyslu u nás, si zahrála například ve filmu Páni kluci.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.