Poradna: Jak na vysoký cholesterol?

26. listopad 2013

O tom, že není cholesterol jako cholesterol, ví každý, kdo se zajímá o své zdraví. Zatím co, takzvaný "hodný" HDL cholesterol dopravuje cholesterol z krve do jater a chrání tak cévy před jeho usazováním, "zlý" LDL cholesterol způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu ve stěnách cév.

Někteří lidé se snaží vysoký cholesterol snížit dietou, která se převážně skládá z ovoce, zeleniny a rostlinných tuků, avšak bez kýženého výsledku. V čem může být chyba?

„Někdy to je problém – ono se řekne, jíst ovoce ale zeleninu, ale protože nejsme krávy, někdy to není schopen organismus zpracovat. Proto je daleko lepší, když se spíš zaměříme na to, co to tělo požaduje...“ konstatuje bylinkářka Dana Stříbrná.

Chce to podle ní prostě jíst zdravě, střídmě, ale hlavně to, co tělo žádá – tedy i živočišné tuky. Měli bychom také omezit pečivo jako základ jídelníčku a mít ho jen jako doplněk.

Hladinu cholesterolu bychom měli znát a pravidelně kontrolovat. Vyšší hladinu cholesterolu je možné účinně snižovat změnou životosprávy, případně léky.

Důležité je ale začít co nejdříve, protože vysoký cholesterol je jedním z rizikových faktorů ohrožujících srdce a celý srdečně-cévní systém.

autor: Iveta Kalátová
Spustit audio