Po opravě zůstane z ústeckého Benešova mostu původní pouze mostní oblouk

3. únor 2023 09:09

Během jara chce kraj začít vybírat firmu, která opraví Benešův most v Ústí nad Labem. Důležitá spojnice přes Labe je ve velmi špatném stavu a hejtmanství chystá několik let generální opravu. Ta začne zřejmě až příští rok, a to výstavbou provizorní lávky. Teprve pak začnou dělníci s opravou vlastního mostu. Z něj zbyde prakticky jen známý oblouk.

„Ta hlavní nosná konstrukce, ta oblouková, bude zachovaná. Zbytek, takové ty nejvíc korozí postižené části, z nichž většina je pod vozovkou a níže, tak ty je bohužel nutné ze stavebně technických důvodů vyměnit a opravit,“ popsal stručně průběh generální opravy Jan Blažek z firmy Valbek, která pro kraj připravila dokumentaci pro opravu mostu.

Ani přes téměř kompletní výměnu je naplánovaná oprava podle Jana Blažka lepší, než výstavba úplně nového mostu. „To, že tam ten oblouk zachováme, by mělo jak ušetřit nějaké finanční prostředky, tak také tu stavbu časově rychlit,“ vysvětluje Blažek.

Osobní automobily už se z Mariánského mostu přímo do centra nedostanou

Zrychlené ale není plánovaní generální opravy. Ještě před jejím začátkem je potřeba udělat navazující práce, hlavně kvůli vedení objízdných tras během rekonstrukce Benešova mostu.

„Je to překruhování kruhového objezdu pod Větruší, ke kterému dojde až v roce 2024. To je nezbytnou podmínkou k tomu, aby se mohl most uzavřít. Dále je to pak rekonstrukce ulice Výstupní, která bude probíhat zhruba od poloviny letošního do poloviny příštího roku – a zase, než bude hotová, nelze most uzavřít,“ shrnul krajský radní Tomáš Rieger z ODS.

Právě Výstupní ulice z Krásného Března na Dobětice bude, podobně jako křižovatka pod Větruší, nejdůležitějším dopravním uzlem během uzavírky mostu. Pod Mariánskou skálou totiž auta ve směru od Děčína neodbočí do centra.

„My preferujeme tu veřejnou hromadnou dopravu – to bude jediná doprava, které tam bude umožněn přístup. A proto, abychom ji co nejméně omezovali a ona se nám tam nepotkávala s těmi směry, které pojedou od Krásného Března, tak jí umožníme odbočení a všem těm ostatním vozidlům řekneme, že mohou pokračovat rovně – tedy na křižovatku pod Větruší,“ popisuje Bohumil Fišer z Valbeku.

Nákladní doprava neprojede Přístavní ulicí vůbec – na Děčín bude muset jezdit přes Jílové. Generální oprava má podle plánů kraje skončit v roce 2026 a podle dosavadních odhadů vyjde na půl miliardy korun.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související