Pásová výroba a Henry Ford

21. říjen 2013

Je to už sto let co začaly být automobily dostupné téměř každému. Může za to sériová, nebo spíš pásová výroba.

Pořídit si automobil na začátku 20. století znamenalo mít hodně peněz a patřit tak mezi vyvolené. V té době byl každý automobil v podstatě ručně vyráběný originál a tomu odpovídala i cena.

Jako první se ve Spojených státech, v Detroitu, snažil vytvořit lidový automobil podnikatel a konstruktér Henry Ford. Světlo světa spatřila v roce 1908 jeho plechová lízinka, což byla přezdívka legendárního modelu T.

Za příznivou cenou "téčka" stála konstrukční jednoduchost. Vůz se ale vyráběl tak, že ho několik dělníků sestavovalo na jednom místě. Díky velkému zájmu zákazníků začal Ford uvažovat o možnosti zefektivnit produkci.

Inspiraci našel na jatkách - zabitá zvířata tam zavěšená na hácích postupně putovala od dělníka k dělníkovi a každý měl nějaký úkol. To se Fordovi zalíbilo natolik že podvozky jeho automobilů začaly jezdit na speciálních vozících a postupně přibývaly jednotlivé díly.

O žádnou revoluci ale zatím nešlo. Tou bylo až otevření výrobní linky 7. října 1913. V Detroitské automobilce se tak některé díly začaly kompletovat až 4krát rychleji a výroba celého automobilu se zkrátila na polovinu, později i více.

Pro srovnání, v roce 1912 se slavných téček vyrobilo přes 82 tisíc a cena za kus byla v té době 600 dolarů. O čtyři roky později vyprodukovala továrna necelých 600 tisíc automobilů a tomu odpovídala i cena - 360 dolarů za kus. Z továrny na automobily Henryho Forda se pásová výroba postupně dostala i do dalších oblastí.

autor: Milan Král
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.