Na jedné z plánovaných tras děčínského dálničního přivaděče došlo k sesuvu půdy
Sesuv v děčínském Václavově před několika dny ukázal, jak nestabilní jsou svahy, kde by se mohl stavět přivaděč k dálnici D8.
Majitel pozemku začal s terénními úpravami před stavbou rodinného domu. Přes noc se ale svah, s přiléhavým názvem Na Skluzu, dal do pohybu.
„Nechal jsem si v roce 2019 zpracovat přes mého projektanta geologickou zprávu, která jasně hovoří o tom, že základové poměry v dané lokalitě jsou jednoduché – to mě utvrdilo v tom, že tam žádný takový problém vzniknout nemůže,“ ukazuje Jan Seifert tlustou složku se všemi potřebnými povoleními a projektem na rodinný dům, který koupil i s pozemkem.
Sesuv ale naděje na stavbu pohřbil. Navíc poškodil i dům sousedů, kteří se museli dokonce na čas evakuovat.
Mezi prvními, kdo sesuv popsal, byl Petr Kycl z České geologické služby. V jeho zprávě z místa se dočteme, že jde o dobře známou lokalitu v nejrizikovější kategorii.
„Region Děčínska a Ústecka patří v rámci České republiky mezi území, která jsou nejvíc náchylná ke vzniku svahových pohybů. Proto by určitě stálo za to jít do jakékoli výstavby s respektem k té krajině,“ konstatuje Kycl.
Dodává, že přímo v Děčíně probíhá měření – například pod vrchem Výrovna, kde se celý svah posouvá konstantní rychlostí centimetr za rok dolů do údolí.
Na geologické studie odkazuje i Jan Štefan, aktivista z Děčínského fóra, které se věnuje tématu chystaného dálničního přivaděče. Jedna z navrhovaných tras prochází přímo tímto sesuvným územím.
„Tady vidíte, že se tu nedá postavit bez problému ani rodinný dům, natož dálniční přivaděč, který má místy čtrnácti až sedmnáctimetrové zářezy a náspy, které zatěžují celý svah.
ŘSD: záleží na tom, jak dopadnou průzkumy všech potenciálních tras pro dálniční přivaděč
Podle písemného vyjádření Ředitelství silnic a dálnic ale aktuální sesuv nemusí tuto variantu dálničního přivaděče diskvalifikovat. Záleží, jak dopadnou geologické průzkumy vše tří tras.
„Výsledky průzkumu budou sloužit jako jeden z podkladů, možná rozhodující, k porovnání variant v rámci procesu EIA. Zpracování průzkumu je jedním z požadavků stanoviska krajského úřadu, kterým byla Ředitelství silnic a dálnic vrácena dokumentace EIA k přepracování.“
Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že přepracování posouzení vlivu na životní prostředí zabere více než rok.
Související
-
Rozhodnutí o budoucnosti železnice z Lovosic do Teplic zničené sesuvem padne zřejmě letos v létě
Rozhodnutí o budoucnosti železnice z Lovosic do Teplic padne zřejmě letos v létě. Počítá s tím ministerstvo dopravy.
-
Dopravní omezení na silnici I/13 u Hostomic potrvá zhruba dva roky – hrozí tam sesuv
Provoz na silnici I/13 u Hostomic bude nejméně dva roky sveden do dvou pruhů. Omezení je tam už od loňského podzimu. Hrozí tam totiž sesuv – v náspu jsou trhliny.
-
Prackovice jsou bez čističky odpadních vod. Podle starostky...
Prackovice nad Labem na Litoměřicku mají problém se spodní vodou. Tamní starostka je přesvědčená, že je způsobil obří zával na stavbě dálnice D8, který je nedaleko ...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ficovo řešení kauzy ruského plynu do EU je nereálné, tvrdí expert. Na zavření plynovodu vydělá Orbán
-
Pro krajně pravicové strany je dnes otevřený antisemitismus tabu, popisuje expert Charvát
-
Jsou školy připravené na útoky žáků? ‚Je otázka času, než se stane něco hodně vážného,‘ říká ředitel
-
Toaletní papír, mýdlo, vložky a tampony. Na školách by mohly být povinně i menstruační potřeby