Na horním nádraží v Úštěku dokončují nadšenci ze Zubrnické muzeální železnice rekonstrukci tamní trati
Po 22 letech se k hornímu vlakovému nádraží v Úštěku vracejí koleje, které ho opět napojí na trať z Lovosic do České Lípy. Do rekonstrukce železniční spojky se pustili dobrovolníci a nadšenci ze spolku Zubrnická muzeální železnice.
Práce na části zaniklé lokálky se v těchto dnech blíží k cíli a na úseku se střídají těžké stroje.
„Tady tuhle lokálku, když ještě fungovala celá, jsem jako strojvedoucí projel jen jednou – bylo mi 26 let. A teď je mi 71,“ vzpomíná člen Zubrnického museálního spolku Mojmír Morávek na svou první jízdu přes úštěcké horní nádraží.
Po 22 letech se zdejší koleje spojí s těmi, které vlastní Správa železnic. Podle Petra Tomana ze spolku Zubrnické museální železnice se sem brzy vrátí i první drezíny.
„V těchto dnech vrcholí obnova celý spojky. Je to vlastně asi tříletý úsilí našeho spolku – od prvních žádostí. Byli bychom rádi, aby spojka sloužila k návratu historických vozidel na zprovozněné horní nádraží,“ přibližuje Toman.
Pomáhají dobrovolníci, sponzoři i veřejná sbírka
Obrovské nadšení členů spolku a časté brigády dobrovolníků by ale na obnovu úseku dlouhého 260 metrů nestačily. S prací proto pomáhají sponzorské firmy i veřejná sbírka, kterou spolek před třemi roky založil.
„Ty tu dobu se vybraly necelé dva miliony korun – to nám umožňuje nakupovat vyzískaný materiál od Správy železnic i od různých železničních vleček. Je to vlastně i případ kolejnic, na které se teď díváme,“ vysvětluje Toman.
Spolek chce obnovit sady okolo trati, a pokud to půjde, vyžít i nedaleký strážní domek.
„Chtěli jsme, aby dopadla varianta bezúplatného převodu na město Úštěk. Strážní domek by se mohl pro klubovnu nebo nějakou mládežnickou činnost – modelářský kroužek nebo pro skauty,“ dodává Toman.
Obnova celé trati by ze zdejšího nádraží přes Lovečkovice až po Zubrnice podle odhadů stála 200 milionů korun. Zprovoznění celé trasy legendární lokálky tak zůstává na dalších generacích.
Související
-
Drážní úřad zastavil kvůli chybějícímu povolení práce na obnově zubrnické železnice
Zubrnická železnice má pokračovat ze Zubrnic až do Lovečkovic. Členové spolku, který ji provozuje, už začali vysekávat nálety na trati. Chybí jim ale potřebné povolení.
-
Členové Zubrnické museální železnice pokračují v obnově historické trati i horního nádraží v Úštěku
Ústecký kraj chce letos šetřit. Méně peněz půjde například na dotace pro obce nebo na dopravní obslužnost. Turistické vlakové a lodní linky by ale během sezóny jezdit měly.
-
Zubrnická museální železnice se chystá na opožděný start nové sezóny
V sobotu 16. května se v Ústeckém kraji opět rozjedou turistické lokálky. Kromě zubrnické železnice i Podřipský motorák nebo Doupovská dráha.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Fraška a cirkus. Lidé to ani jako volby nebrali, Lukašenko se ale bojí, říká členka běloruské opozice
-
Zelenskyj vyměnil velitele vojsk u Pokrovsku. Nově je má na starosti šéf ukrajinských pozemních sil
-
‚Řád podporuje neřáda.‘ Juniorští basketbalisté nedohráli zápas kvůli sporu o přezuvky
-
Plán Trumpa přesídlit Palestince není proveditelný. Ví to i zdejší politici, říká velvyslankyně v Izraeli