Mobil a řízení automobilu

1. říjen 2012

Vzít v autě při řízení telefon do ruky, přijmout hovor a něco vyřídit, vás může stát tučnou pokutu. Problém ovšem někdy může být i se samotným telefonováním.

Možná už se vám to taky stalo, zavolá známý, nebo obchodní partner a ve sluchátku slyšíte: „Ty hele jedu do prahy a vzpomněl jsem si ještě...“ a pak už jen prapodivné šramocení.

I když je v místě kudy projíždíte signál dobrý, což je vidět na displeji vašeho telefonu, hovor prostě může rušit nedostatečné spojení. Automobily a mobilní telefony se prostě nemají rády.

Ve chvíli, kdy se ocitnete uvnitř vašeho vozu, může signál klesnout o třicet až šedesát procent.

Tento problém paradoxně ovlivnil i vývoj nových přístrojů. Starší telefony, které měly anténu mimo tělo telefonu, na tom byly lépe. Dnes se vše zmenšuje a na trhu už snad nenajdeme jediný mobilní telefon, kterému by odněkud trčela anténa.

Na sílu signálu má vliv i typ vozidla. Například karoserie Škody Octavia sníží magnetické vlnění o třicet procent. Kvalitně vyrobené bezpečné vozy vyšší střední třídy nám ale signál můžou rušit až z šedesáti procent, a to už je mimo město, kde je síť vysílačů hustší, velký problém. Tady tedy platí, čím dražší auto, tím horší signál.

Moc možností, jak zlepšit kvalitu hovorů v autě, nemáme. Nejlepší by bylo pořídit si kabriolet, ovšem při teplotách pár stupňů pod nulou byste měli ústa stejně tak ztuhlá, že byste nemohli mluvit, natož telefonovat.

Částečně pomůže stažené okénko - otázkou pak ale je, jestli hovor uslyšíte. Nejlepší je tedy myslet na to aby váš přístroj byl blízko předního skla, v nějakém držáku nebo položený na populární nano podložce. Představa, že handsfree v autě zlepší signál, je mylná - většina těch dnešních moderních nemá externí anténu. Dobrá zpráva nakonec: mobilní operátoři o tomto problému ví, a tak se snaží kolem dálnic a rychlostních silnic budovat další a další vysílače.

Věděli jste, že sílu signálu mobilní sítě ovlivňuje i rychlost, kterou jedeme? Nelekejte se, podle posledních testů je to rychlost mezi 250 až 350 km/h.

autor: Milan Král
Spustit audio