Ministerstvo školství by chtělo snížit počet prvňáků, kteří nenastoupí do školy kvůli odkladu

5. září 2024 09:07

Tento týden začal nový školní rok. Ani v Ústeckém kraji ale nenastoupily do první třidy všechny šestileté děti. Mají totiž odklad školní docházky.

V Ústeckém kraji přišlo minulý rok do první třídy skoro 2500 dětí, které byly u zápisu už rok před tím. To znamená, že čtvrtina prvňáků byla starší šesti let. To jsou čísla krajského úřadu Ústeckého kraje z minulého roku, ta letošní budou ke konci října.

Cílem ministerstva je snížit počet odkladů školní docházky

Podle dat Českého statistického úřadu nenastoupilo školní docházku v celé České republice v posledních dvou letech lehce přes 22 procent dětí. To se úplně nelíbí ministerstvu školství. V novele školského zákona proto chce mimo jiné zavést pravidla pro fungování školních psychologů nebo speciálních pedagogů v běžných základních školách a posílit tím například inkluzivní vzdělávání nebo snížit množství odkladů povinné školní docházky.

Školní zralost, tedy to, jestli je dítě schopné školní docházky, posuzuje lékař a pracoviště školského poradenského zařízení – ti vydávají pro školu doporučení. Rozhodnutí je nakonec na řediteli školy, pro školu jsou jejich doporučení ale zásadní.

Budoucího školáka vidí jen chvíli při zápisu a podle toho nemohou posoudit, jestli nástup do školy zvládne, nebo ne. Podle ředitelky pedagogicko-psychologické poradny Ústeckého kraje Ingrid Štroblové někteří rodiče tlačí na odklad, protože chtějí, aby dítě mělo, jak říká, hladší nástup do školy.

Do školy bez odkladu? 

„Jsme pod tlakem ministerstva školství, rodičů i škol. Takže se snažíme dodržovat všechno v rámci zákonných možností, osobně si ale myslím, že bychom se měli dostat do stádia, kdy třeba vůbec nebudeme mít odklady školní docházky. Školy na to ale musí být připravené. Nevidím žádný důvod, aby všechny děti v polovině první třídy četly a psaly, protože jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Ať se to naučí ve druhé třídě – postupně, v klidu a radostně,“ dodává Štroblová.

Podle ní je za dítě zodpovědný především rodič. Naštěstí podle ní přibývá těch, kteří jsou aktivní a snaží se pro dítě najít vhodnou variantu vzdělávání.

Spustit audio

Související