Minietiketa: Vztahy na pracovišti

4. duben 2013

Lenka z Liberce nám píše: „V kanceláři řešíme s kolegyněmi neustále stejný problém: mně chybí vzduch, takže bych ráda větrala, ale ostatním kolegyním je pořád zima a okno otevřít nechtějí. A tvrdí, že se musím přizpůsobit většině. Má to nějaké pravidlo?“

Milan Knotek, znalec etikety: „Má to jediné pravidlo, a tím je rozumná dohoda všech zúčastněných. Etiketa upravuje vztahy na pracovišti – jak se chováme k nadřízeným a podřízeným, jak se máme oblékat podle firemní kultury a očekávání klienta, ale o problému větrání tam konkrétně nenajdeme nic. Nedávno jsem objevil článek o tom, v jakém prostředí pracují redaktoři českého bulváru – velká hala, říká se tomu open office, 160 lidí namačkaných na sebe jako slepice v kurníku, nesmějí mít na stole ani kafe nebo čaj a nadřízení vidí, co momentálně dělají v počítači. Tím chci jenom paní Lenku uklidnit, že to může být ještě horší…“

Alena Perková, moderátorka: „Když se dámy v kanceláři nedohodnou, může to vyřešit třeba nadřízený?“

Milan Knotek: „Šéf to řešit může, třeba vnitřním předpisem, který se týká rytmu provozu budovy, ale tohle bych doporučoval až v krajním případě. Kolegyně prostě musí hledat nějaký konsensus, třeba vyvětrat v době polední přestávky. Ale pravdou je, že jedinec se v těchto případech většinou přizpůsobuje vůli většiny, takže paní Lenka asi bude muset dělat víc kompromisů. Lenka taky může svého vedoucího požádat o přesazení do jiné kanceláře, pokud je to možné.“

Alena Perková: „Tak toho bych se asi bála.“

Milan Knotek: „Paní Lenka by tím riskovala, že vyvolá negativní reakci spolupracovníků a asi by nebyla v kolektivu oblíbená, to je pravda.“

autoři: mkt , Alena Perková
Spustit audio