Martin Macík: Jsem typ pilota, který Dakar jezdí hlavou
Martin Macík junior jezdí jako pilot kamionu na Rallye Dakar, nejnáročnějším motoristickém závodu na světě. Má za sebou už osm startů, dva v roli navigátora a šest za volantem. V barvách týmu Big Shock Racing letos dojel pátý.
Závodní kamion, se kterým Martin Macík jezdí, má šestnáct rychlostí, ale využívá se jich jenom osm. Pro člověka, který by si do kamionu sedl poprvé, by největším problémem bylo právě řazení. Silniční kamiony mají automatickou převodovku a jízda v běžném provozu je tak příjemná. Závodní kamion Martina Macíka je jiný: „V letošním Dakaru jsme byli v TOP 10 jediní, kdo jsme ještě neměli automatickou převodovku.“
Dakar je považován za nejnáročnější motoristický závod světa, kamiony se řítí rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Martin Macík ho jel poprvé v roce 2013, tenkrát ještě v roli navigátora: „Pozice navigátora je velmi důležitá, důležitější než pozice pilota. Pokaždé se zabloudí, je to něco, co neovlivníte. Otázka je, aby se navigátor rychle našel,“ říká Macík.
Dakar přináší silné zážitky
Na každém Dakaru se podle Macíka stalo něco velkého, ten poslední přinesl jeho týmu hlavně hodně problémů: „Když už měníte devátou pneumatiku a nevíte, proč se to děje, je to k vzteku. Mechanici v noci nespí a opravují auto, abychom mohli ráno pokračovat dál. V letošním ročníku jsme sice jeli dobře, ale bohužel jsme stále něco opravovali. Potom už ale nemůžete konkurovat těm nejlepším, protože celkový výsledek se počítá na minuty.“
Xavera zajímalo, zda je při závodě možná přestávka na vykonání malé potřeby: „Zastavit a vyčůrat se při závodě možné není. Musíme to vydržet. Jednou se mi stalo, že jsem se zapomněl vyčůrat při opravě auta, ale stres mi nedovolil, abych se počůral v kabině,“ přibližuje choulostivé chvíle závodu Macík.
Strach na Dakaru
Martin Macík je druh pilota, který takzvaně jezdí hlavou: „Možná mi to zabrání někdy Dakar vyhrát, ale nemyslím si, že mám strach. Nazývám to spíše respektem. Strach mám o další dva lidi, kteří jsou se mnou v kabině, držím v ruce jejich životy. Ano, chceme vyhrát a děláme proto maximum, ale jsou pasáže, kde neletím, zpomalím a šetřím posádku i sebe,“ vysvětluje pilot závodního kamionu.
Drahý sport
V pořadu Xaver a host Martin Macík junior také prozradil, že dražší koníček si asi vybrat nemohl. Může si ho dovolit jenom díky podpoře tatínka. Celá sezóna vyjde Macíka na milion euro, jenom startovné Dakaru vyjde na miliony. Další peníze stojí také náhradní díly a náklady na tým, včetně jeho zabezpečení: „Letos čítal tým dvacet pět lidí, kteří v průběhu rallye vypili celkem osm set kapslí kávy. I na takové položky musíte myslet.“
Klade si někdy Martin Macík otázku, k čemu je to vše dobré? „Ve druhé etapě si ji kladu často, protože ta už fyzicky bolí. Bolí vás nárazy a jste ve stresu. Dnešní svět je ale hodně o penězích a vliv Dakaru s sebou nese silnou ekonomiku. K tomu je ten závod dobrý,“ říká Macík, kterému Dakar učaroval od první chvíle.
Dakar je pro Martina Macíka koníček. Pokud Vás zajímá, jaké má povolání a co mu letos udělalo největší radost, poslechněte si záznam celého pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.