Martin Krsek - autor knihy o značkách Ústeckého kraje

V pátek 7. května jsme si povídali o tom, co daly severní Čechy světu... Víte které značky se narodily na severu Čech? Kdo vymyslel duritky, kdo byl pan Cibich a jak dlouho se vyrábí Ceres? Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Krskem v přiloženém audiozáznamu!

Český rozhlas Sever Vám přeje příjemný poslech!

Knížku Martina Krska Nejslavnější značky Ústeckého kraje si můžete zakoupit například ZDE.

Níže naleznete také přepis celého rozhovoru...

Slávka Brádlová, moderátorka: Český rozhlas Sever a ohlášený host ve vysílání Martin Krsek, pěkný den.

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Dobrý den.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Mohla bych vás představit jako historika, mohla bych vás představit i jako publicistu, svého času novináře, kolegu ve zbrani, dá se to tak říci. Dnes jste tady hlavně jako autor zajímavé knihy Nejslavnější značky Ústeckého kraje. A my jsme jako takové malé možná překvapení pro vás natočili i anketu, co vlastně si lidé pod pojmem slavná značka na severu Čech, co si vybaví.

 

Redaktorka: Jaké znáte severočeské průmyslové značky?

 

Osoba: Tak, já si myslím, že třeba ze Setuzy je hodně známé mejdlo s jelenem, případně Vegetol, Stará myslivecká ústecká, určitě Lybar.

 

Osoba: Tak, určitě mýdlo s jelenem, potom mě ještě napadá zubní pasta Odol.

 

Osoba: No, je jich hodně, když je jenom tak namátkou vzpomenu, tak český porcelán s cibulákem, z nápojů Zlatopramen, Velkobřezenský Březňák.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Tak, slyšel jste naše posluchače, nebyli to odborníci, nebyli to historici, co jste říkal tomu výběru?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Musím říct, že vybírali opravdu dobře, jsou tam skutečně typické výrobky Ústeckého kraje, ale třeba například u zubní pasty Odol, která je tak spojovaná s Ústeckým krajem, bych potom mohl upřesnit, odkud ta značka vzešla, že není rodem, zcela rodem z Ústeckého kraje.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Tak, rozhodně to bude zajímavé povídání. Připomínám posluchačům, že dnes je ve hře právě kniha Martina Krska Nejslavnější značky Ústeckého kraje, ptejte se na to, co vás právě o tomto tématu zajímá.

 

písnička

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Deset hodin dvacet minut, Český rozhlas Sever a náš dnešní host Martin Krsek, dnes v roli autora knihy Nejslavnější značky Ústeckého kraje. Tak, připomínám posluchačům, že se mohou ptát, linka 475212212, číslo pro esemesky 9077704, první slovo ve zprávě HOST, a ve hře je právě ta zmíněná kniha. Tak, Martine, já se musím zeptat opravdu po historicku, tedy od začátku, od Adama, kde se ten nápad zrodil?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Tak, já spolupracuju dlouhou dobu se severočeskou redakcí Mladé fronty Dnes a vymýšleli jsme, jak zužitkovat to, že v té době, ve které jsem ještě byl studentem historie, a vytvořit nějaký zajímavý cyklus, který by oživoval vzpomínky na slavnou minulost Ústeckého kraje. A padla tedy, padl návrh, nápad zkusit zmapovat slavné značky tohohle toho regionu, který je vyhlášený jako průmyslový region. Původně jsme si říkali, že po pěti dílech asi už nebude o čem psát, to jsme se shodli zhruba na těch pěti slavných značkách, no nakonec jsme ten seriál udrželi v novinách rok, každou sobotu vycházel jeden díl a nakonec těch slavných značek bylo víc jak 40.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Takže to bylo asi to první, co vás překvapilo.

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Určitě. Já jsem jednak neustále narážel na další a další stopy, takže vždycky jsem v redakci ohlásil, že ještě nekončíme, že ještě nějakou značku jsem vylovil, pak jsem týden měl na to, abych o té značce zjistil, zjistil maximum, co šlo, zkontaktoval historiky, archiváře, pamětníky, prošel si sám některé archivy, a potom tedy i když jsme ten seriál už ukončili, jsem už cítil, že už jsem trošku vyčerpán, tak jsem zjistil, že zdaleka ještě není ten, ty zásoby slavných značek Ústeckého kraje vyčerpány a když jsem připravoval tu knihu, tak ještě další značky přibyly.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Takže je z toho dneska publikace, kterou, myslím si, historik ocení, ale ocení ji i laik, protože psáno je to, jak se říká, lehkým perem, je to velice záživné, je tam spousta zajímavostí a i takových, které člověka překvapí. Mimochodem, vy jste u té naší ankety se zmínil, že Odol, pravda, jakési spojení tady se severními Čechami má, ale původ nikoliv, tak dopřesněte.

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Tak, Odol je se severními Čechami spojen továrničkou v Děčíně, tedy v Podmoklech konkrétně, kde se vyráběla ústní voda Odol v meziválečném období, ale byla to jen filiálka mateřské firmy ze Saska. A po pětačtyřicátém, když se konfiskoval německý majetek, tak byla zkonfiskována i firma nebo ta filiálka Odol v Děčíně, čímž pádem došlo ke konfiskaci i obchodní značky a pak se tedy dostala pod správu )ústecké Setuzy, byly kolem toho ještě soudní spory po devadesátém roce.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Z jakého důvodu?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Samozřejmě původní majitel značky Odol, jemu se nelíbilo, že takhle přišel o český trh, že tady tedy reprezentuje značku Odol místní česká firma, tedy Setuza, takže ten spor trval tedy několik let, nakonec byl velmi šalamounsky rozseknut, Odol tedy získal zpět právo na svojí značku, ale všude jinde než jen v Čechách a v Čechách tedy zase mohl výhradně Odol prodávat, prodávat mohla výhradně ústecká Setuza.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: No, řekla bych, že to je rozsudek hodný krále Šalamouna, zkrátka všichni dostali to, co potřebovali. Chci se zeptat i na to, co vás samotného opravdu asi nejvíc překvapilo během té práce a nemůžeme vynechat ani fotografický materiál, protože ten je tedy skutečně velice pěkný a svým způsobem mnohdy připomíná, no, léta našich babiček a dědů.

 

písnička

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Český rozhlas Sever, náš dnešní host ve vysílání Martin Krsek, autor knihy Nejslavnější značky Ústeckého kraje. Tak, zmínila jsem se už o těch fotografiích, které krásně doplňují text, někdy s prominutím, pane autore, řekne ten obrázek skoro víc než odstavec textu, protože člověk si okamžitě vybaví konkrétní věc a řekne si, jé, tohle jsme měli přece doma, tohle bylo právě u babičky ještě na půdě, tak s kolika známými nebo s kterými dobrými známými vy jste se takhle setkal?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Já jsem vlastně už u některých věděl, tušil jsem, že se povalují v šuplíkách mé babičky s dědou, kteří jsou takoví shánčlivý a s těžkým srdcem něco vyhodí, takže jsem už pátral na jistotu často a odhaloval jsem věci, které by už dávno měly skončit v popelnici, což znamená třeba staré leukoplasti z Pofa tady v Ústí nad Labem ze šedesátých let, které samozřejmě už nelepily, ale nikdo je nevyhodil, protože byly zabaleny ještě originálně, spreje Lybar, že jo, které skutečně bylo na dně něco, babička příliš lak na vlasy nepoužívala, ale pořád nebyl prázdný, takže zase ležel někde v poličce.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Ještě se to může hodit.

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: A pak samozřejmě byly náhodné nálezy, jako historik a milovník historie tak mě vždycky kamarádi zvou na nějaké vyklízení kůlen a půd, takže takhle jsem prostě našel například skleničku právě od ústní vody Odol, ale našel jsem jí na Moravě, kde máme chalupu, u kamaráda na půdě, takže severočeský výrobek takhle zaplul až na Moravu. Takhle jsem třeba například na Moravě u té chalupy našel parádní krabičku náplastě značky Leukoplast, která se dneska používá jako lidové pojmenování pro náplasti lékařské, ale tehdy to byla skutečně firemní značka, takže takhle to, bylo to velice dobrodružné.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Ráda věřím. Pro posluchače, kteří třeba nestihnou vyposlechnout celé naše povídání, mám informaci, že tohle povídání bude také na našem webu, adresy je www.sever.rozhlas.cz, takže za chvíli nebo krátce po odvysílání se tam tohle povídání objeví. A pozor, v našem vysílání se také objeví později o něco, někdy na začátku léta, seriál, který právě bude o těch nejslavnějších značkách Ústeckého kraje vyprávět. Sama se na to moc těším a myslím si, že pro posluchače to budou takové příjemné milé chvilky ve vysílání. No, a my dva spolu tady už máme před sebou chvilku poslední.

 

písnička

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Hostem je Martin Krsek, autor knihy Nejslavnější značky Ústeckého kraje, to už jste ode mě slyšeli mnohokrát. Tak, máme tady dotaz posluchačský, jak dlouho jste pátral po všech těch značkách, abyste knihu dal dohromady? Tak malinko už jste vlastně o tom řekl na začátku.

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Řekl jsem, ten základní a nejintenzivnější čas, to byl ten rok, kdy jsme psali seriál pro noviny. Já ještě musím tedy zdůraznit, že my pomáhali kolegové z redakce, některých dílů se ujali, ale já jsem potom měl ještě dlouhý čas při přípravě vydání té knihy, vlastně od toho konce seriálu uplynuly takřka čtyři roky do vydání knihy, a takže v průběhu těch čtyř let jsem samozřejmě nárazově se věnoval dohledávání dalších dat, rozšiřoval jsem ty novinové články a především jsem tedy v tomto období také pátral po tom obrazovém materiálu, neboť jsem chtěl, aby ta kniha právě byla z tohohle pohledu co nejvýpravnější.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: To, myslím, že se podařilo, protože ty fotky jednak jsou zajímavé, jednak jsou technicky velice zdařilé, takže bude se slušet poděkovat nějakému profi fotografovi, nebo jak to bylo?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Určitě, na fotografování těch předmětů se podílelo spoustu lidí, já bych jenom připomněl třeba takovou spíš tu romantičtější záležitost, kdy člověk má vyfotit doprovodnou fotografii třeba k hruškám solankám, tak abysme připomněli, že skutečně pocházejí odsud, takže kromě toho, že jsem objevil hrušky solanky v nějakém pomologickém atlase z konce devatenáctého století, tak jsem požádal otce svého kamaráda, Miroslava Laubeho, který vím, že fotografuje a pochází právě nedaleko Solan, zdali by mně nevyfotil nějakou ceduli Solan a tak dále, přitom jsem očekával čistě fotografii začátek obce Solany bez ničeho dalšího, on se do toho snažil vložit co nejvíce ještě uměleckého pohledu a skutečně ty fotografie cedulí, které nafotil, jak směrových cedulí, tak cedulí, které označují začátek či konec obce Solany, musím říct, že jsou půvabné, jsou zasazené do krajiny, mají atmosféru, takže i takovéhle kouzlo se dá udělat.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Ostatně solanky měly velké kouzlo i samy o sobě, cestovaly přece po lodích až do Hamburku a byl to dobrý vývozní artikl, ale mě samotnou překvapily některé značky, které za prvé jsem neznala, a za druhé jsem netušila, že byly známé nejenom tady u nás v Čechách, Československu nebo c.k. monarchii, ale opravdu ve světě, takže třeba pivo Michelop?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Pivo Michelop, tak já díky tomu, že mám spoustu kamarádů a kolegů právě oboru historie, jsou ředitelé archivů, věnují se různým oborům historie, tak historik pivovarnictví Petr ŽIžkovský, s kterým se dobře znám, když spolupracoval s ústeckými pivovary, tak mě právě upozornil na pivo Michelop, že by to mohlo mít vazbu na severočeskou obec, tedy obec poblíž Žatce Měcholupy, a doporučil mi kontaktovat autora knihy o českých pivovarech, zaniklých českých pivovarech, takže, pana Jákla, takže tomu jsem telefonoval a společně jsme se domluvili a skutečně jsem získal exkluzivní materiály a takový objevný, pro Severočechy rozhodně objevný materiál, který jim ukazoval, kterak se sláva amerického piva, které je třetí nejprodávanější pivo pivovarnické skupiny Anheuser-Busch v Americe, jak se vlastně rozšířila z českých zemí, že vlastně nese jméno malé obce poblíž Žatce.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Tak, zkrátka severní Čechy vyrazily i do světa. Na závěr ještě jeden dotaz od posluchače Rudy, přemýšlíte o podobném projektu pro kraj Liberecký, protože Ústecký kraj, pravda, je jeden z našich severočeských krajů?

 

Martin Krsek, historik, publicista, spisovatel: Já jsem spíš zaměřen na Ústecký kraj, neboť žiju v Ústí nad Labem, ale oslovili mě už kolegové z Mladé fronty v Liberci, zda bych pro ně podobný seriál nezačal dělat, zatím jsem to neodmítl, rozhodně je to zajímavé, vím, že Liberec má velký potenciál, tam prostě mě lákají značky typu Primeros liberecký nebo Larisa, což je kouzelné označení pro každou deku, ale skutečně to byla obchodní značka, dokonce už jsem si i nějaké materiály z tohohle ranku předpřipravil, ale nemůžu to zatím stoprocentně slíbit. V každém případě by mě takováhle další dobrodružná práce pobavila a možná se do ní jednou pustím.

 

Slávka Brádlová, moderátorka: Tak, já vám popřeju hodně času, hodně sil na to, aby jste i tenhle projekt mohl naplnit, protože myslím si, že pro čtenáře by to bylo hodně zajímavé. Tak, poslední informace ode mě, knihu Nejslavnější značky Ústeckého kraje od Martina Krska a redakčních kolegů získá posluchač Ruda. Zavoláme na jeho číslo, zjistíme adresu, knihu odešleme. Vám děkuju za povídání. Připomínám, že za krátký čas se objeví na našem webu sever.rozhlas.cz a že v letní sezóně nabídneme posluchačům i takové čtení právě z téhle vaší knížky, hezký den.

 

 

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.