Ludmila Macešková – básnířka s pohnutým životním osudem, rodačka z Liberce
Ačkoliv ji dnes zná jen hrstka zasvěcených, bývá označována za největší českou básnířku 20. století. Liberecká rodačka Ludmila Macešková psala celý život pod pseudonymem Jan Kameník. V polovině minulého století se totiž od žen očekávalo něco úplně jiného než tvorba mystické poezie.
Ludmila Macešková byla nadějnou aspirantkou Akademie výtvarných umění. Rodina ji ale donutila studium přerušit a vstoupit do nechtěného manželství s Františkem Rónem.
Po rozvodu přišla o syna i majetek. Žila v bídě v pražských Nuslích v malé podkrovní kuchyni bez kamen a vody. Aby měla alespoň na jídlo, psala do ženských časopisů. Nedůstojné podmínky ale vnímala jinak než běžný člověk, protože byla hluboce ponořena do vlastního vnitřního světa.
Nepovedl se jí ani druhý vztah s Jiřím Maceškou, se kterým měla nemanželského syna Ivana. Později byl jejím partnerem o mnoho let mladší básník a úředník Marcel Kabát, který se k ní v roce 1951 nastěhoval.
Macešková debutovala v roce 1944 sbírkou Okna s anděly. O tři roky později to byl Neviditelný let.
Budovatelské představy o umění po únoru 1948 potom autorku vyřadily ze scény. Třetí sbírka poezie Pubertální Henoch jí vyšla až v roce 1969. Následovala kniha Učitelka hudby a sbírka poezie Malá suita pro flétnu. V 90. letech jí byly posmrtně vydány Zápisky v noci a Mystické deníky.
Pohnutý osud Ludmily Maceškové, která celý život vykonávala podřadná zaměstnání, se naplnil v roce 1974 smrtí v bohnické psychiatrické léčebně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.