LPG

13. září 2012

Letos v létě se cena benzínu dostala až na hranici čtyřiceti korun. Cesta do práce se tak mnohým z nás pěkně prodraží. Jak výrazně ušetřit?

Při dnešních šílených cenách benzínu už asi každého z vás napadlo, jak šetřit při jízdě automobilem. Existuje samozřejmě spousta rad, jak nešlapat příliš na plynový pedál, brzdit motorem, ve městě otáčet klíčkem na křižovatkách nebo k nim dojíždět pomalu...

Jestli chcete ale opravdu ušetřit, nechte si auto přestavět na LPG. Jezdit budete za polovičku. To nejsou moudra vyčtená z internetu, sám mám takový vůz a vím, o čem mluvím. Začnu nevýhodami - vlastně nevýhodou, protože je jenom jedna - nádrž v kufru. Ta ve tvaru válce vám trocha místa zabere. Existují ale i nádrže, které se namontují místo rezervního kola.

Největší výhodou je samozřejmě cena plynu, přesněji řečeno propan butanu. Ta se už dlouhodobě drží zhruba na polovině ve srovnání s benzínem. Momentálně zaplatíte za litr kolem šestnácti korun. Spotřeba je přitom stejná, jako když jezdíte třeba na Natural 95. Sami si teď tak velmi jednoduše můžete spočítat, kdy se vám investice do přestavby na LPG vrátí.

U novějších vozů zaplatíte za přestavbu kolem dvaceti pěti tisíc a za den či dva je všechno hotovo. To, že si auto necháte předělat, ještě neznamená, že už benzín nikdy tankovat nebudete. Plynový pohon se automaticky přepne až ve chvíli, kdy má motor určitou teplotu. V létě je to tak po několika stovkách metrů, v zimě to ovšem můžou být i kilometry. Jestli tedy se svým autem jen popojíždíte po městě, bylo by zbytečné si něco takového pořizovat.

Hodně lidí se teď ptá: „A nemůže to bouchnout?“ Plynové nádrže jsou mnohem bezpečnější, než ty benzínové. Odolávají vysokým teplotám a nárazům. Speciální ventil uvnitř navíc zajistí, že se LPG za žádných okolností, třeba v případě havárie, nedostane ven. Plyn je také šetrnější k oleji a motoru, a prodlouží tak jeho životnost. Při spalování se z něj navíc uvolňuje mnohem méně zplodin.

Hodně řidičů se mylně domnívá, že už se nebudou moct vrátit k původnímu palivu. Jak už ale bylo řečeno, přestavěný vůz potřebuje benzín na rozjezd a když dojde propan butan, přepnete zpátky na benzín a jede se dál. Prodloužit tak můžete dojezd na jedno natankování.

Možná jste si všimli, že jsme se ani jednou nezmínili o naftě. Naftové motory se sice na plyn dají také předělat, proces je ale nevratný. Taková přestavba je také dražší a při obecně nižší spotřebě naftových motorů je návratnost podstatně delší.

autor: Milan Král
Spustit audio