Hospodářská kriminálka prověřuje financování akce „Ústecké Vánoce 2016“

14. březen 2017

Kriminalisté prověřují financování akce „Ústecké Vánoce 2016“. Potvrdila to policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. Oznámení podal zastupitel Martin Mata z hnutí „Vaše Ústí“. Má podezření na machinace s veřejnými penězi, dělení zakázek nebo nejasné finanční toky mezi městem, dodavateli a sponzory. Vedení města pochybení odmítá.

Sérii měsíčních akcí financovalo zčásti město a zčásti sponzoři. Podle údajů magistrátu „Ústecké Vánoce“ skončily pro Kulturní středisko města Ústí nad Labem zhruba 700 tisíc v mínusu.

Zastupitel Martin Mata má pocit, že nikdo nehlídal rozpočet: „Nesedí tam faktury mezi sebou, to znamená, že tam zřejmě došlo k nějakým operacím, protože je tam i něco přeškrtané. Konkrétně narážím na videomapping, který nemá dodnes jasně vyčíslenou hodnotu, za kterou by si někdo stál.“

Videomapping – tedy promítání ručně kreslených obrázků s motivy Ústí na budovu magistrátu, se v účetních dokladech Kulturního střediska města Ústí nad Labem objevuje několikrát. Kolik doopravdy stálo, je obtížné určit.

Podle smlouvy měla agentura SMART Production za 170 tisíc videomapping nejen vytvořit, ale také zajistit techniku a promítání. To nakonec podle ředitele kulturního střediska Ivana Dostála stálo další peníze, které zaplatili sponzoři.

„To technické provedení, tím, že se rozhodlo, že to kulturní středisko nebude platit, že to půjde přes sponzory, tak to z té smlouvy, podle mě, mělo vypadnout. To je podle mě chyba, to tam nemělo být. Původně to bylo myšleno tak, že ty sponzorské peníze dostaneme my, a my to pak zaplatíme,“ vysvětluje ředitel kulturního střediska.

Dostál chce smlouvu dodatkem změnit tak, aby zněla pouze na umělecké dílo. Pokud by kulturní středisko mělo platit celý videomapping, tedy podle Dostála skoro milion korun, muselo by vypsat soutěž, a na tu nebyl čas.

Nikdo neví, kolik videomapping vlastně stál a kdo ho zaplatil

Přesnou cenu videomappingu neuvedla ani agentura SMART Production, která ho připravovala. Ředitel Josef Ženíšek potvrdil, že 170 tisíc korun není konečná cena. Technika a promítání stály podle něj zhruba dalších 700 tisíc korun.

„Zejména díky partnerství firem Dream PRO a Centropol, které přispěly významnými částkami (z nichž nejvyšší Centropol) se akce vůbec mohla realizovat, vytvořit a zprodukovat,“ napsal Ženíšek v mailu.

Agenturu Dream PRO si kulturní středisko najalo na produkci a technické zajištění akcí. Její ředitel Lubomír Machoň se k otázce financování nechtěl konkrétně vyjádřit. Firma Centropol dala podle mluvčího Ladislava Štichy peníze neupřesněné agentuře. Šticha neví, jestli právě tyto peníze šly i na videomapping.

O financování, kromě podílu kulturního střediska, nemá jasno ani náměstek primátorky Jiří Madar z Ústeckého fóra občanů.

„Co já vím, tak to měli platit ti sponzoři rovnou té firmě. Centropol a OC Forum. Kdo to objednával, jak se to rozdělilo se sponzory, to nevím. Mně stačí informace, že dali 500 tisíc, a 250 tisíc sponzoři, na videomapping, aby proběhl, a my jsme jim za to dali partnerství,“ konstatoval Madar.

Obchodní centrum Forum podle ředitele Michala Ešnera přímo na videomapping nepřispělo. Uvedl, že sponzorské peníze dalo Forum agentuře Dream PRO. Jde o soukromou společnost, která nemusí zveřejňovat smlouvy a o vztazích s partnery nechce detailně mluvit. Není tedy možné přesně určit, k čemu peníze sponzorů použila.

Policie bude kromě financování prověřovat i postup vedení města při přípravě „Ústeckých Vánoc 2016“.

autor: hau
Spustit audio