Dramatický kroužek je vhodný pro děti s jakoukoli povahou. Extroverti se zpravidla zklidní, introverti zase otevřou
„Ty budeš maminka a já tatínek, jo?“ Malé děti si obvykle rády hrají „na něco“. Pokud do své hry zapojují vás, může to být občas náročné, pro někoho možná otravné. Je to však výborná aktivita. Podle našeho hosta je také dobré dětem hry ukazovat. Jinými slovy - chodit do divadla. Do pořadu Atrium přišla Erika Merjavá - divadelnice, režisérka a lektorka Talent drama studia.
Kdy a s jakým divadelním zážitkem začínat?
Divadlo je vskutku ZÁŽITEK. Pro dítě je podle Eriky Merjavé podnětné i „chystání se do divadla“. Už to, že se celá rodina pěkně oblékne, vcházejí do příjemného prostředí, jdou všichni společně - to je pro dítě velmi cenná zkušenost. Takže i když by dítě bylo hodně malé a samotnému představení tolik nerozumělo, tak divadelní „akce“ jako taková pro něj bude i tak podnětným zážitkem. V jakém věku jít do klasického kamenného divadla, je vskutku těžké říct. Každé dítě je pochopitelně jiné. Ale podle divadelnice z Talent drama studia je takovou akci schopna absolvovat většina dětí od tří let výše. Ideální je začít s loutkovým představením v menším divadle.
Jak komunikovat s dítětem o divadle?
Důležité je, že divadlo by mělo rozvíjet i TOLERANCI. Erika Merjavá tvrdí, že opravdu špatných divadelních představení je málo. Spíše jde o to, že existuje mnoho způsobů ztvárnění příběhů a někdo může být určitým představením nadšen, druhý zklamán. Proto náš host doporučuje mluvit. Nebojte se rozebírat s dětmi, co se jim líbilo, co jim na divadelní hře vadilo, nebo co nepochopily. Děti se tak naučí rozpoznávat to, co se jim zamlouvá a proč, co je baví a proč. Malí diváci pak mohou porovnávat, přemýšlet o různých způsobech nahlížení nejen na divadelní příběhy. Zkrátka se učí konstruktivní kritice a toleranci.
Pro koho je vhodný divadelní kroužek?
Erika Merjavá tvrdí, že dramatický kroužek je vhodný pro děti s jakoukoli povahou. Extroverti se zpravidla rozumně zklidní, když se jim dají jemné mantinely. Introverti se obvykle nakonec otevřou, pokud k tomu dostanou dobrý prostor - tedy bezpečí, dobré kamarády v souboru a vnímavou lektorku nebo lektora. Divadlo rozvíjí fantazii u každého dítěte. Probouzí to, co je v dnešní době poměrně vzácné, obyčejnou hru „na něco“ (ne „s něčím“). Podle Eriky Merjavé tak někdy vznikají úžasná dílka malých tvůrců. Děti zjišťují, čeho všeho jsou vlastně schopny, posilují své sebevědomí, týmovou spolupráci a tím i svou toleranci vůči jiným názorům.
Co všechno může dítěti divadlo přinést? Do jakých divadel s dětmi zajít? Jaká dětská představení jsou momentálně „in? I to se dozvíte, pokud si poslechnete Atrium, jehož hostem byla divadelnice, režisérka a lektorka Talent drama studia Erika Merjavá. Do Rádia Junior ji pozvala Petra Lazáková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.