Dílenská loď v Děčíně je v havarijním stavu. Škola marně hledá firmu na její záchranu

23. leden 2015

Více než 30 let stojí v děčínském přístavu dílenská loď, na které se vyučilo několik generací českých lodníků. V Děčíně je totiž jediná škola v České republice, která tomuto řemeslu učí. Dílenská loď je pro školu mimořádně důležitá. Rezavějící loď nutně potřebuje opravu, takže školu dnes spíše brzdí, než aby jí pomáhala.

Nejdříve chyběly peníze, když se Ústecký kraj rozhodl dát na opravu šest milionů, ředitelka školy zase pro změnu marně hledá firmu, která by náročný úkol zvládla.

„Je to motorkářská dílna, ale učí se tu i zapojování elektrických obvodů a také základy oprav a údržbu motorů,“ popisuje mistr odborného výcviku Miloslav Hindrák.

Nákladní lodě mají v současnosti dva-tři členy, každý z nich toho proto musí umět co nejvíc. „Tam není možnost zastavit nebo si zajít do servisu, hodně věcí musí zvládnout sami,“ konstatuje Hindrák.

A co dílna podle něj potřebuje nejvíc? Zateplit okna, udělat rekonstrukci elektriky a opravit podlahy. Na lodi je také dobře vybavená kovárna, tu ale škola kvůli bezpečnosti využívat nemůže.

„Ve více než polovině plavidla se nacházejí prostory, které jsou pro výuku nevyhovující. Přitom kdybychom je neměli, nemohli bychom vůbec učit. Museli bychom sedět v jedné učebně a nedělat nic,“ shrnuje současný stav Hindrák.

„Firmy, kterých v celé republice není moc, které by mohly tuto práci provádět, nestačily připravit všechno, tak se do výběrového řízení nikdo nepřihlásil. Museli jsme ho proto znovu připravit a budeme ho vyhlašovat teď,“ odpovídá na otázku, proč už loď neprochází rekonstrukcí ředitelka školy Jana Férová.

Unikátní dílenská loď byla vyrobena v polském Štetíně a do děčínského zimního přístavu připlula na začátku 80. let. Měří necelých 100 metrů a na první pohled je vidět, že už si opravu skutečně zaslouží. Pokud se škole podaří zorganizovat výběrové řízení, s její rekonstrukcí by se mohlo začít už v březnu letošního roku.

autor: Iva Zítková
Spustit audio