Dílenská loď, kde se učí budoucí lodníci i kapitáni, dál reziví v děčínském zimním přístavu

11. srpen 2015

Už po prázdninách se měli budoucí děčínští lodníci vracet do učeben na speciální školní lodi. Konečně by totiž splňovala bezpečnostní předpisy. Místo dělníků se teď po palubě jen občas procházejí ptáci, protože se zatím nepodařilo najít firmu, která by unikátní loď opravila. Ústecký kraj má přitom už dávno připravené peníze.

„Musíme to opilovat, pak to pořízem, nahrubo seškrábneme a vytvarujeme kužel.“ Takhle to na lodi vypadalo ještě na konci školního roku. Po prázdninách už měla loď vypadat úplně jinak.

Těšil se i Rudolf Špaček, který má na starosti odborný výcvik na škole. „Bohužel se nikdo nepřihlásil do výběrového řízení. Nejvíc nám chybí protipovodňové přepážky, dále silnoproud, slaboproud - tedy kompletní elektroinstalace, ale i protipožární přepážky a nástřiky vnitřků. Co se týká vnějšku, tak to je až druhá etapa.“

Studenti se na lodi učí i to, co by se jinde nenaučili. „Ano, paluba klouže, když napadne sníh... Okamžitě, aniž by si to uvědomili, se učí, jak to na té lodi reálně vypadá, před tím, než půjdou do provozu. A to nikde na betonu nenasimulujete,“ konstatuje Špaček.

To, že zatím není dílenská loď opravená, komplikuje nejen rozvoj dalších oborů. Podle ředitelky školy Jany Férové je problémem také nejistota - škola funguje v provizoriu a musí vždy čekat na prodloužení výjimky pro provoz i stání lodi.

„Tady nás asi dohnalo to, že jsme opravdu výjimeční a tato loď je jediná státní loď v republice. Já mám dojem, že se ti dodavatelé bojí administrativy a zodpovědnosti, kterou tam čtou mezi řádky,“ vysvětluje ředitelka.

Další řešení nemá ani Stanislav Rybák, náměstek hejtmana Ústeckého kraje z KSČM. „My je můžeme akorát oslovit, s tím že je znovu připravováno výběrové řízení, ale přemlouvat je nemůžeme. To by nás někdo napadl, že porušujeme zákon o veřejných zakázkách.“

Proti snaze vedení školy se spiklo úplně všechno. V této chvíli měla loď putovat do loděnice, kde by opravili a natřeli její dno. Převozu ale zabránilo sucho.

Děčínská dílenská loď je evropský unikát

I přes veškeré komplikace považuje ředitelka školy loď za obrovský přínos: „Tuhle loď nám závidí třeba i škola pro lodníky v Německu, protože tolik prostoru pro výuku na lodi skutečně nemá žádná jiná škola v Evropě.“

Více než 80 metrů dlouhá loď tu stojí 30 let a patří mezi největší v České republice. Na její opravy v první fázi postačí čtyři miliony korun, díky kterým by splňovala bezpečnostní předpisy.

I v případě, že vše dopadne nejlepším možným způsobem a ve třetím výběrovém řízení se objeví firma, která dokáže loď opravit, stráví studenti v provizoriu minimálně další rok. S opravami by se mohlo reálně začít až o příštích prázdninách.

autor: Iva Zítková
Spustit audio