Crash testy

11. říjen 2012

Crashtesty, nebo-li nárazové testy, jsou destruktivní zkoušky, které testují pasivní bezpečnost automobilů. Každé auto je při takovém pokusu podrobeno několika nárazům, aby se ukázalo, co všechno např. karosérie vydrží.

Crashtesty provádí několik na sobě nezávislých organizací. V Evropě jsou nejznámější testy Euro-NCAP, které zahrnují celkem tři nárazové zkoušky. Čelní náraz auta v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry, boční náraz do vozu rychlostí 50 km/h a tzv. Poole test v rychlosti 29 km/h, který simuluje ty situace, kdy auto bočně narazí do stromu.

Dále se provádějí i testy bezpečnosti dětí a test bezpečnosti pro chodce. Každý test je hodnocen zvlášť podle několika faktorů, například podle síly, které při nárazu působí na jednotlivé části lidského těla. Podle výsledků testů je pak autu přiděleno hodnocení bezpečnosti. Čím více hvězdiček nebo bodů automobil získá, tím je bezpečnější.

Ale pozor! Tyto testy nemusejí být totožné s bezpečnostními požadavky pro homologaci vozidla. Absolvování takových testů ani nemusí být podmínkou prodeje na daném trhu. Statistiky dopravních nehod v ČR ukazují, že podíl usmrcených nebo zraněných osob na celkovém počtu dopravních nehod pravidelně klesá - během dvaceti pěti let zmenšil o polovinu.

Vysvětlení může být několik. Třeba to, že dnes se bourá díky větší hustotě provozu častěji při nižších rychlostech. Roli hraje i větší bezpečnostní standard automobilů jako takových. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let došlo k plošnějšímu zavádění airbagů a od poloviny devadesátých let až do současnosti je stále více automobilů vybavených stabilizačními systémy. I samotné karoserie jsou tužší. Takže automobily jako celky nabízejí mnohem vyšší úroveň ochrany.

Nové generace modelů Kia cee´d, Renault Clio a Audi A3, nový Ford B-MAX, Volvo V40 a pick-up Isuzu D-MAX - to jsou auta, která nově prošla nárazovými testy. Novinku od Volva vyhlásila Euro NCAP nejbezpečnějším autem své kategorie všech dob. Pravděpodobnost ochrany dospělých dosahuje skvělých 9 %. Unikátní airbag, který při srážce s chodcem zdvihá přední kapotu, umožnil historicky nejvyšší hodnocení ochrany chodců mezi všemi auty. Stoprocentní úspěšnost si Volvo V40 odnáší za asistenční systémy. Jen 75% za ochranu dětí není vzhledem k ostatním parametrům nic světoborného.

autor: Milan Král
Spustit audio