Chcete ušetřit za benzín? Vyměňte pneumatiky!

Nová pneumatika (ilustrační foto)
Nová pneumatika (ilustrační foto)

Stále se nemůžete smířit s cenou benzínu nebo nafty. Jestli chcete s plnou nádrží dojet o několik kilometrů dál, změňte své návyky při řízení nebo vyměňte pneumatiky.

Šetřit pohonné hmoty se dá několika způsoby. I přesto že se o to mnohá města snaží, asi málokdo z nás zavře auto do garáže a do práce začne jezdit vlakem nebo městskou hromadnou dopravou. Díky neustálému rušení linek to někdy ani nejde.

Šetřit, v poslední době pořadně drahou naftu nebo benzín, můžete stylem jízdy. Ušetřit se tak dá deset až patnáct procent nákladů. Hodně velký vliv na průměrnou spotřebu mají pneumatiky – podle odborníků jsou zodpovědné až z dvaceti procent za spotřebu a tak je určitě dobré se na ně zaměřit.

Špatně zvolené obutí vašeho auta, společně s podhuštěnými pneumatikami, zvedne spotřebu až o 0,6 litru na sto kilometrů. Pro představu - za cestu autem do Chorvatska a zpět zaplatíte navíc sedm set korun. Tlak v pneumatikách je tak dobré zkontrolovat před každou dlouhou cestou ale pozor - auto by mělo být plně naložené, včetně posádky.

Kontrolu provádějte preventivně každý měsíc. Digitální měřiče nestojí moc a analogové seženete už ve velikosti propisky. Tlak v pneumatikách, který je o desetinu nižší než by měl být, zvedne spotřebu o jedno procento. Při správném nafouknutí navíc šetříte pneumatiky samotné. Například pokles tlaku jen o 0,3 baru může zkrátit životnost pneumatik o třetinu. Jediná cesta k moři na podhuštěných pneumatikách by mohla vést k jejich zničení.

Spotřebu paliva můžete snížit také díky užší volbě pneumatik. Všeobecně platí, že každých deset milimetrů navíc zvedne spotřebu 0,1litru. Jsou také méně hlučné. Na druhou stranu širší pneumatiky mají lepší ovladatelnost vozu a zkracují brzdnou dráhu, jsou tedy bezpečnější. Vliv na spotřebu má i profil pneumatiky. Nižší profil má i nižší valivý odpor.

V každém případě musíte mít na svém autě předepsané obutí. Spotřebu můžou ovlivnit i disky. Rozšířenější ocelové jsou úspornější a navíc lehčí ovšem lité disky na vašem autě vypadají podstatně lépe a mají i lepší proudění vzduchu, který se tak dostane k brzdovým komponentům a tím pádem šetří destičky. Tady už je tedy jen na vás jakou variantu zvolíte.

Nakonec jedna zajímavost. Mistr světa v úsporné jízdě, němec Gerhard Platner vytvořil několik rekordů. Jeden má hodnotu 2,12 litru spotřeby na trase dlouhé zhruba tisíc kilometrů napříč Německem se sériově vyráběným autem, s dieselovým motorem o obsahu 1,2 litru. Průměrná rychlost přitom byla osmdesát kilometrů v hodině. Takže kdo umí, ten ušetří.