Během příštího roku chce mít ministerstvo dopravy jasno o trase vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany
Nejpozději příští rok má být jasná trasa rychlodráhy z Prahy, přes Ústí nad Labem do saských Drážďan. Uvedl to v Ústí nad Labem ministr dopravy Martin Kupka z ODS. Správa železnic má nové spojení začít stavět kolem roku 2027. Někteří starostové se ale obávají, že o trase nakonec rozhodne stát sám.
„Ten příští rok bychom opravdu potřebovali v tomto směru určit trasu a postupovat dalšími návaznými kroky – i pro hledání těch konkrétních technických řešení v jednotlivých městech a obcích,“ vysvětlil na konferenci o plánované rychlodráze v Ústí nad Labem ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
Ústecký kraj řeší trasu železnice v rámci změny zásad územního rozvoje. Vypořádává například na 600 připomínek. Pokud by se schválení aktualizace opozdilo, chce ministr Kupka využít novelu liniového zákona, která by mohla příští rok začít platit.
„Je žádoucí, aby byl nástroj i na straně státu, projednat se všemi dotčenými samosprávami to řešení, ale projednat ho a schválit na úrovni celostátní,“ vysvětlil Kupka. Toho se ale obávají někteří starostové, podle kterých si nakonec stát sám určí, kudy vysokorychlostní trať povede. To ministr odmítl.
Stavba rychlodráhy by mohla začít v roce 2027. Formou PPP projektu
Současné varianty trasy rychlodráhy kritizují například některé obce na Litoměřicku a změnu chce i Ústí nad Labem, a to tak, aby nákladní vlaky nejezdily přes město.
„To považuji za naprosto seriózní požadavek, protože má vlastně probíhat jízda vlaku tím tubusem každých 15 minut. Tak si neumím představit, že by tahle nákladní doprava šla potom přes střed města,“ uvedl primátor Petr Nedvědický z hnutí ANO.
O řešení mají starostové z Ústecka jednat s ministrem dopravy po novém roce.
Rychlodráha by se podle plánů Správy železnic mohla začít stavět v roce 2027. Stát uvažuje o tom, že výstavbu rychlodráhy provede formou PPP projektu – v takovém případě by novou trať postavila soukromá firma a stát by ji následně splácel.
Související
-
Ústí nad Labem podalo deset námitek proti trase vysokorychlostní trati městem
Radní Ústí nad Labem nesouhlasí s variantami vedení vysokorychlostní trati na území města. Na krajský úřad poslali deset připomínek.
-
Správa železnic podepsala smlouvu na podobu terminálu vysokorychlostní železnice
Správa železnic uzavřela smlouvu s vítězem architektonické soutěže na podobu roudnického železničního terminálu. Terminál bude na připravované trase z Prahy do Drážďan.
-
Ústí nad Labem chce prověřit možnosti podzemního vedení vysokorychlostní trati pod městem
Správa železnic chce v Ústí nad Labem postavit nadzemní stanici i vedení vysokorychlostní trati. Do několika týdnů chce zadat zpracování dokumentace pro územní řízení.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Trumpův mírový plán pro Ukrajinu je nejasný. ‚Připravujeme se na nejhorší scénář,‘ zní z Kyjeva
-
Nebyly ženské uniformy. Na vojně jsem v sobě ale našla sílu, vypráví studentka o službě v Estonsku
-
Děti se ztracenou minulostí. Příběh Milušky Ottové, Petra Webera, Marie Andělové
-
Šéf zelených europoslanců: Von der Leyenová nám bude naslouchat. Věřím, že automobilkám neustoupí