Zhruba polovinu objednávaných železničních spojů v Ústeckém kraji by od roku 2019 mohli zajišťovat soukromí dopravci

6. listopad 2018 14:28

Od konce příštího roku budou téměř na polovině železničních tratí v Ústeckém kraji zajišťovat dopravu soukromí přepravci. Kraj totiž vybírá nové dopravce na celkem 12 tratí. Dosud přitom zajišťují osobní železniční dopravu v Ústeckém kraji hlavně České dráhy.

Ústecký kraj je zatím nejdál v jednání o zajištění dopravy na pěti linkách s firmou RegioJet.

Jedná se o několik tratí. Asi nejvýznamnější z nich je z Ústí nad Labem do Mostu, nebo třeba z Děčína na Střekov, z Mostu na Žatec a podobně,“ vysvětlila Magdalena Fraňková z ústeckého krajského úřadu s tím, že se u RegioJetu čeká na podpis smlouvy.

Společnost by měla ročně na pěti tratích najezdit víc než milion kilometrů.

Ústecký kraj ale hledá dopravce i pro linky mezi Děčínem a Libercem, Žatcem a Českou Lípou, Ústím nad Labem a Moldavou v Krušných horách a také mezi Žatcem a Ústím nad Labem. Kraj dostal nabídky od pěti dopravců.

„Po vyhodnocení jsme doporučili radě, která to schválila, že budeme jednat dál se třemi dopravci. Nelze tedy teď říci, která z těch nabídek je nejvýhodnější, protože jsou velmi rozdílné. To, co se hodnotí, není jen cena,“ uvedl Jakub Jeřábek z ústeckého krajského úřadu.

Pro které další tratě ještě kraj provozovatele hledá, doplnila Magdalena Fraňková: „Jsou to trasy z Oseka do Rakovníka, Jirkov – Chomutov – Žatec – Lužná, nebo Chomutov–Vejprty.“

Pokud se kraji podaří najít nové dopravce, budou soukromé firmy jezdit zhruba v polovině kraje. Většinu spojů přitom dosud zajišťují České dráhy. Ty s výběrem nových provozovatelů souhlasí, ovšem s výhradou.

„Problém je v tom, že nejsou, na rozdíl od standardní soutěže, zadávací podmínky přesně definovány. Nabídky tak nejsou mnohdy srovnatelné. V případě motorové trakce v Ústeckém kraji jsme svou nabídku kalkulovali na nové vlaky, nicméně jednat o levnějších, starších vozidlech akceptujeme,“ komentoval výběr nových provozovatelů na některých tratích v Ústeckém kraji Radek Joklík z Českých drah.

České dráhy by měly i dál jezdit zhruba na polovině tratí.

Je zcela jisté, že budou jezdit na páteřní trati, tedy z Děčína přes Ústí nad Labem do Kadaně. Uvažujeme o tom, že by jezdily z Ústí nad Labem do Lysé nebo z Ústí nad Labem do Roudnice,“ doplnil příklady tratí, kde by měly dráhy i dál zajišťovat osobní dopravu vedoucí odboru doprav ústeckého krajského úřadu Jindřich Franěk.

autor: bach
Spustit audio

Související