Vodíkové vlaky by mohly v Česku jezdit v roce 2030, vědci uvažují také o trati do Šluknova

13. duben 2024

Na nejméně čtyřech regionálních železničních linkách v Česku by mohly do budoucna jezdit vodíkové vlaky. Ukázal to čtyřletý česko-norský průzkum vědců z Vysoké školy chemickotechnologické a Ústavu jaderného výzkumu Řež. Tři z těchto tratí vedou na sever Čech.

Na první pohled jsou vodíkové vlaky téměř k nerozeznání od běžných vlaků, které známe. Nad střechou jen chybí sběrač proudu. A taky oproti klasickému dieselelektrickému přenosu neslyšíme hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj najdeme jednotku rozkládající vodík.

Studie ukázala, že nasazení vlaků s vodíkovým pohonem by bylo možné u linky R14, tedy z Pardubic do Liberce, linky R21 z Prahy do Tanvaldu, R22 z Kolína do Šluknova a linky SP14 z Jeseníku do Záhřebu na Moravě. Jen vybudování plnicích stanic zabere několik let. Vědci proto očekávají, že nejdříve by vodíkové vlaky mohly po českých železnicích jezdit v roce 2030.

Spustit audio