Vodíkové vlaky by mohly v Česku jezdit v roce 2030, vědci uvažují také o trati do Šluknova
Na nejméně čtyřech regionálních železničních linkách v Česku by mohly do budoucna jezdit vodíkové vlaky. Ukázal to čtyřletý česko-norský průzkum vědců z Vysoké školy chemickotechnologické a Ústavu jaderného výzkumu Řež. Tři z těchto tratí vedou na sever Čech.
Na první pohled jsou vodíkové vlaky téměř k nerozeznání od běžných vlaků, které známe. Nad střechou jen chybí sběrač proudu. A taky oproti klasickému dieselelektrickému přenosu neslyšíme hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj najdeme jednotku rozkládající vodík.
Studie ukázala, že nasazení vlaků s vodíkovým pohonem by bylo možné u linky R14, tedy z Pardubic do Liberce, linky R21 z Prahy do Tanvaldu, R22 z Kolína do Šluknova a linky SP14 z Jeseníku do Záhřebu na Moravě. Jen vybudování plnicích stanic zabere několik let. Vědci proto očekávají, že nejdříve by vodíkové vlaky mohly po českých železnicích jezdit v roce 2030.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Shutdown snižuje kredibilitu USA, demokratům bych ale doporučil Trumpovi neustupovat, říká Švejnar
-
‚Rozsah podvodu je bezprecedentní.‘ Číňanka v Londýně dostala 11 let, má bitcoiny za 125 miliard
-
Nemístná bagatelizace, zastal se Ústavní soud psychicky týrané. ‚Velmi významné, říká právnička
-
Hokejisté brněnská Komety úvodní osmifinále Ligy mistrů nezvládli, na ledě švédské Luley prohráli 1:6