Vodíkové vlaky by mohly v Česku jezdit v roce 2030, vědci uvažují také o trati do Šluknova
Na nejméně čtyřech regionálních železničních linkách v Česku by mohly do budoucna jezdit vodíkové vlaky. Ukázal to čtyřletý česko-norský průzkum vědců z Vysoké školy chemickotechnologické a Ústavu jaderného výzkumu Řež. Tři z těchto tratí vedou na sever Čech.
Na první pohled jsou vodíkové vlaky téměř k nerozeznání od běžných vlaků, které známe. Nad střechou jen chybí sběrač proudu. A taky oproti klasickému dieselelektrickému přenosu neslyšíme hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj najdeme jednotku rozkládající vodík.
Studie ukázala, že nasazení vlaků s vodíkovým pohonem by bylo možné u linky R14, tedy z Pardubic do Liberce, linky R21 z Prahy do Tanvaldu, R22 z Kolína do Šluknova a linky SP14 z Jeseníku do Záhřebu na Moravě. Jen vybudování plnicích stanic zabere několik let. Vědci proto očekávají, že nejdříve by vodíkové vlaky mohly po českých železnicích jezdit v roce 2030.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kelímková kauza z Majálesu. Zaútočili zloději, kteří přišli pro velké peníze, tvrdí pořadatel Šamánek
-
ŽIVĚ: Real hraje v Mnichově s Bayernem v Lize mistrů 1:1. Trefil se Vinícius, srovnal Sané
-
Toto je důchodová reforma, o které desítky let mluvíme. Systém bude udržitelnější, míní ekonom
-
Senátor: Pokud dáte Putinovi Ukrajinu, nezastaví se. A půjde i o Tchaj-wan, protože Čína sleduje, co uděláme