Vepřoknedlozelo a brňavka pomohly jihočeské učitelce Elišce Novákové zaujmout v soutěži Zlatý Ámos
72 vyučujících se letos ucházelo o titul Zlatý Ámos. Nominovali je jejich žáci. Učitelé pak spolu s nimi museli projít několika koly soutěže. Až do finále se probojovala Eliška Nováková, která na Základní škole Máj 1 v Českých Budějovicích učí zeměpis a přírodopis. Zlatého Ámose sice získal jiný zeměpisář, Dominik Simon z Lovosic, ale Jihočeška se v soutěži neztratila.
„Dopadlo to podle mě naprosto skvěle. Od začátku finále jsem byla přesvědčená, že ať zvítězí kdokoli z nás, titul bude v dobrých rukou. A teď je nejenom v dobrých, ale i vtipných rukou. Kolega Simon je opravdu klaun, jak i sám sebe popsal,“ reaguje Eliška Nováková s tím, že její žáci možná nějaké zklamání pociťují, ale ona věří, že tyto emoce se časem uklidní.
Budějovičtí deváťáci, kteří svoji učitelku do soutěže nominovali, rozhodně mají důvod být na Elišku Novákovou pyšní. Získala totiž titul Ámos ČT Edu.
„Bylo to překvapení, slyšet ze zákulisí vlastní jméno. Znamená to pro mě i potvrzení toho, co razím, že ne všechny moderní technologie jsou špatné. Titul se předává učitelům, kteří je ve své výuce využívají, zajímají se o ně a snaží se s nimi pracovat. V době, kdy jsou často démonizované, mám hmatatelný důkaz o jejich smysluplnosti,“ říká.
Čtěte také
Česká televize a její kanál zaměřený na vzdělávání, a to zejména na internetu, ocenily účet Elišky Novákové na sociální síti. Jihočeská učitelka publikuje zajímavosti z biologie a geografie. „Většinou si beru na paškál zajímavosti typu brňavka nebo že byla na Kleti objevena planetka Vepřoknedlozelo. Sama jsem byla vždycky těmito drobnostmi zahlcená a nechtěla jsem jimi ještě víc zahlcovat svoje žáky, a tak jsem je začala zveřejňovat na síti,“ vysvětluje.
Během covidu navíc Eliška Nováková hledala cesty, jak dětem učivo zprostředkovat. „A tak jsem založila i vlastní YouTube kanál. Natáčela jsem videa o zeměpisu a přírodopisu. A i když už to nedělám, ani si nepřipadám jako youtuber, videa začala žít vlastním životem a dodnes mi lidé píší: Jé, já to od vás tak pěkně pochopila. To mi dělá radost a zřejmě i to hrálo roli v ocenění Ámos ČT Edu,“ dodává.
Jaké další metody Eliška Nováková při výuce využívá? Jaké jsou dnešní děti a co potřebují? Jak vůbec vypadala soutěž Zlatý Ámos kolo od kola? A co si z ní nepamatuje? Celý rozhovor si poslechněte online.
Související
-
Žrádlo pro kočku, sešit i svíčku. Za korunu koupíte spoustu věcí, ukázala žákům oceněná učitelka
Historicky první ocenění guvernéra České národní banky získala vimperská učitelka matematiky a přírodopisu Jana Doležalová. Do předmětů zařazuje výuku finanční gramotnosti.
-
Místo dlouhého hledání odpověď za pár vteřin od umělé inteligence. Využívají ji gymnazisté v Třeboni
Gymnázium v Třeboni se rozhodlo čerpat z možností, které přináší umělá inteligence. Studenti můžou technologii při výuce používat jako zdroj informací a pomáhá i pedagogům.
-
Hysterie, skandály a Národní opruzení. Influencerka boří zažitou představu o nudě povinné četby
Havlíčka Borovského, Němcovou, Máchu, Tyla, Nerudu a další autory především 19. století představuje ve svých zábavných podcastech a výstupech Karolína Zoe Meixnerová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.