V historické budově nádraží v Louce u Litvínova na Mostecku by mohlo vzniknout muzeum Moldavské dráhy a Kozí dráhy

14. říjen 2021 13:54

Budova nádraží v Louce u Litvínova na Mostecku je součástí dvou historických železničních tratí, a sice z Mostu na Moldavu v Krušných horách a z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Zatímco na Moldavu vlaky jezdí, na Kozí dráhu se vrátí po 14 letech v příštím roce. Česko Jiřetínský spolek dlouhodobě jedná s městy na české i německé straně o propojení moldavské trati s Německem a o obnově historických nádraží. To loukovské by mělo být tím prvním na české straně. 

Nádraží v Louce u Litvínova má bohatou historii. Jde o místo, kde se kříží dvě historické tratě – Moldavská dráha a Kozí dráha. Toho chtějí využít místní nadšenci, Oblastní muzeum v Mostě i Ústecký kraj k tomu, aby v budově nádraží vytvořili expozici, která se týká technických památek Ústeckého kraje a obou historických železničních tratí.

„Louka u Litvínova se nabízí jako ideální místo pro využití v oblasti cestovního ruchu. Ten pilotní projekt, podaří-li se, tak v rámci chystaného konceptu by měla přijít na řadu i ostatní nádraží na obou zmíněných tratí, ať už je to Hrob, Telnice, Libouchec, Jílové, Malé Chvojno,“ doplňuje předseda Českojiřetínského spolku Petr Fišer.

Ústecký kraj proto už vstoupil do jednání se Správou železnic i ministerstvem dopravy o odkoupení budovy za symbolickou cenu.    

Nádražní budova v Louce u Litvínova stojí od roku 1893. Za Rakouska-Uherska na nádraží pracovaly stovky lidí, bylo totiž nákladním. Seřazovaly se na něm vlaky s uhlím. V roce 1905 právě tady vznikl protest proti rakouským státním drahám.

„Zaměstnanci chtěli přidat a vyřešit další sociální problémy, nemohli stávkovat a šli na to jinak, tak naopak dodržovali veškerou literu předpisů, takže během měsíce rozvrátili železniční dopravu v celém Rakousko-Uhersku,“ popisuje historik Jan Setvák.

Za jakých podmínek stát předá historické nádraží Ústeckému kraji, by mělo být jasné do konce roku.

 

autor: Jan Beneš
Spustit audio