Ústecká univerzita žádá o patent na inovativní metodu na odstranění zbytků léčiv z odpadních vod
Až o milióny korun může navýšit rozpočet vysokých škol příjem z patentů nebo poskytování licencí. Úspěšná registrace tak může přinést peníze na další výzkum. Ústecká Univerzita Jana Evangelisty Purkyně zatím v prodeji licencí nebyla výrazně aktivní a chce to teď změnit.
Tým docenta Josefa Trögla z Fakulty životního prostředí UJEP má podanou přihlášku na inovativní metodu, která umožňuje z odpadních vod odstranit zbytky léčiv. Jinak se v posledních letech dařilo v oblasti nanotechnologií.
Jedním z posledních registrovaných patentů Přírodovědecké fakulty je nanovlákenná membrána, která umožní efektivněji a mnohem bezpečněji skladovat vodík, který by tak mohl být líp a víc využívaný jako zdroj čisté energie.
Obvyklá doba mezi podáním přihlášky a udělením patentu se pohybuje kolem 5 let. Získání patentu je podle Jany Kasaničové dlouhý a administrativně náročný proces. Musí se sestavit podrobný popis vynálezu, formulovat patentové nároky a přiložit potřebné technické výkresy. Pokud jsou pravidelně hrazeny udržovací poplatky, platí patentová ochrana 20 let, takže to vyžaduje kromě časové i finanční investici.
Například zlínská Univerzita Tomáše Bati si takto zajistila 16 miliónů korun navíc. Pro pokladnu ústecké univerzity byl příspěvek za licence doteď spíš symbolický – v řádu nižších statisíců. Podle mluvčí Jany Kasaničové se ústecká univerzita soustředila primárně na vzdělávání a vědu a výzkum. V některých projektech akademici při vývoji spolupracovali přímo s průmyslovými subjekty. Na větší příjem z patentů a licencí by se v Ústí chtěli do budoucna víc zaměřit.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Prezidentův řidič naboural opilý. Obvinila ho inspekce a vedení ochranky jej odstavilo z práce
-
‚Opatrně při přecházení ulice.‘ Medveděv vyhrožuje Haškovi, stát mu nabízí ochranu
-
Poslanci schválili lex plyn. Umožní rychlejší stavbu elektráren, oživení uhlí a má přinést konec mařičů
-
Problematický obsah a paradoxní reklamace. Zákazníci si stěžují na e-shopy se ‚ztracenými‘ balíky