Teplice připravují proměnu okolí vlakového nádraží. Správa železnic už začala s opravou budovy

17. leden 2023 12:45

Parkoviště se promění v park, dopravu zklidní kruhový objezd. Takové jsou plány města Teplice s prostorem před hlavním vlakovým nádražím. Studii už její tvůrci představili veřejnosti.

„Já jsem na teplickém nádraží pracovala, mluvila jsem do rozhlasu,“ vzpomíná Věra Bošková. V budově nádraží taky 10 let bydlela – v patrech totiž bývaly kanceláře a byty. „Měli jsme tam klid, krásně se tam dýchalo, bylo to tam moc pěkné – nebylo tam parkoviště, byl tam park. Nejezdilo se tam okolo toho nádraží,“ popisuje Věra Bošková.

V posledních desetiletích se ale dopravní situace změnila – kolem nádraží vede jedna z hlavních dopravních tepen v Teplicích. Město chce dopravu před nádražím celkově zklidnit a celý prostor lépe využít. Návrh proměny vypracovali odborníci ze společnosti PROCEDOP s architektem Václavem Brejškou, který výsledek představil Tepličanům.

„Na tom kontrastu těch o něco světlejších ploch, což jsou chodníky, je patrné, jak málo mají chodci k dispozici prostoru – paradoxně tam, kde by ho potřebovali nejvíc – na místech, kde čekají na autobus nebo kde přecházejí směrem k centru města,“ vysvětluje Brejška.

Nové úpravy by měly urychlit provoz kolem vlakového nádraží

Studie počítá s rozšířením chodníků, zúžením vozovek – tím i se zkrácením přechodů pro chodce. V plánu je také kruhový objezd v místě současné světelné křižovatky.

Podle mikrosimulace dopravní situace mají opatření provoz urychlit. „Teď to vlastně vidíme, jak dlouho třeba trvá těm chodcům, než to přejdou. A ta auta stále nejedou a nemohou jet. Kdyby tam ale byla ta okružní křižovatka, už by dávno jet mohla,“ shrnuje Brejška.

Město Teplice na proměnách okolí nádraží spolupracuje se Správou železnic, s majitelem prostor za nádražím a také se společností, které patří autobusové nádraží.

„Každý do toho vstupoval s nějakou myšlenkou. Nakonec i zástupci společnosti BusCom zvažují, v jakých etapách využijí to území,“ shrnul náměstek primátora za ODS Hynek Hanza.

Podle něj je také nutné prověřit husté inženýrské sítě, které vedou v zemi kolem nádraží, aby se mohly rozšiřovat chodníky a sázet stromy. Pak se případně může začít s projektovou přípravou přestavby, která by v současných cenách přišla na zhruba 120 milionů korun.

Spustit audio

Související