Seniorka: Podlehla jsem reklamě, koupila si krém proti vráskám a nefunguje

24. červenec 2018

Lidé z Českého rozhlasu Vysočina pravidelně vyjíždějí za seniory do domovů, kde čtou, popř. přednášejí na zajímavá témata.

Milan Kopecký, který má na starosti chod našich internetových stránek a sociálních sítí, vyrazil do domova pro seniory v Humpolci. Přichystal si přednášku na téma Věříte tomu, co vám říkají v televizi?

„To je věčné téma. Lidé často slepě věří a nechávají se ovlivnit různými informačními zdroji, včetně těch pochybných nebo minimálně pochybnějších. Jedna věc je samozřejmě zpravodajství, zároveň do toho patří i reklama,“ poznamenal před začátkem samotné diskuse s klienty domova Milan Kopecký.

Základem je selský rozum

Sledujeme-li televizi, čteme na internetu nebo posloucháme rádio, pořád bychom měli mít zapnutý svůj vlastní mozek, dodává Milan: „Velmi přiléhavě se tomu říká selský rozum. Zapojíme-li ho, snadno dojdeme k tomu, jestli sdělení je pravdivé či nikoli. Jde o to jen slepě neposlouchat, ale myslet.“ Odborně se to nazývá mediální gramotnost, tedy schopnost člověka dekódovat poskytované informace ve sdělovacích prostředcích.

Reklama

Samostatnou a velmi důležitou formou sdělení je reklama. „Těm tvůrcům ani snad nejde o naše dobro, jde jim spíš o to, abychom vytáhli peněženku a zaplatili jim za ten produkt. V reklamě by se nemělo lhát, ale často jsou to tvrzení na samé hranici lži. Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí si vzpomenout na zubní pasty, omlazovaní kosmetické přípravky apod.,“ jmenuje Milan Kopecký.

To už se do diskuse zapojila jedna z klientek. „Je to tak, jak říkáte. Já si na základě reklamy koupila krém proti vráskám. A podívejte, vůbec to nefunguje, jen slibovali a nic,“ uvádí příklad starší paní.

„To je přesný příklad toho, jak to v praxi funguje. V reklamě vystupují většinou hezcí, důvěryhodní lidé, kterým bez zapojení selského rozumu uvěříme. Stačí více přemýšlet, promýšlet a po určité době se dostaví jistá odolnost vůči takovým reklamám,“ uzavřel Milan Kopecký.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.