Přesun kostela v Mostě o 841 metrů se plánoval mnoho let. Do pohybu ho uvádělo 8 hydraulických ramen
Historie kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě sahá do 13. století. Na základech raně gotické baziliky, kterou roku 1515 zničil požár, vyrostl následně nový kostel v gotickém stylu.
V druhé polovině 20. století se v podkrušnohoří naplno rozjela těžba hnědého uhlí a té postupně ustupovala i lidská sídla. Největší demoliční akcí byla likvidace starého města Most. Největší památkou, která po něm zůstala, je právě kostel Nanebevzetí Panny Marie.
Jeho transport o 841 metrů se plánoval mnoho let. Stavaři demontovali věž, budovu odstrojili takzvaně na cihlu a zajistili ocelovými konstrukcemi a betonovým věncem. 12 tisíc tun těžký náklad pak po čtyřech kolejnicích přepravilo 53 speciálních podvozků.
Náklad se pohyboval nepřetržitou rychlostí 1,2 až 3,2 centimetrů za minutu a do pohybu ho uvádělo 8 hydraulických ramen, která těleso zezadu tlačila a vpředu brzdila. Do cíle určení kostel dorazil 27. října 1975 v 8 hodin a 52 minuty. Víc než 10 let pak trvala renovace stavby. Kostel byl znovu vysvěcen až v roce 1993 a od roku 2010 je národní kulturní památkou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka