Poslední zastávkou jízdy francouzského rychlovlaku v Česku bylo Ústí nad Labem

11. červen 2022

Stovky lidí se v Ústí nad Labem přišly podívat na francouzský rychlovlak TGV. Na prohlídku interiéru se na třetím nástupišti stála dlouhá fronta.

Ústečanka Jarmila Ondrková přišla na ústecké hlavní nádraží se sestrou Ivetou, která přijela až z Litovle na Olomoucku. A ještě čekala na syna – strojvedoucího, který měl přijet vlakem od Prahy, aby se také na TGV podíval. „Byli jsme opravdu zvědaví, jak to vypadá,“ řekla Jarmila.

Václav Tomášek zase dorazil z Plzně. „To je hezká historie,“ konstatoval, když obdivoval rychlolak. Přiznal, že vláčky má rád v jakékoliv podobě a v té nejmenší je má i doma.

„Tato jednotka najezdila v provozu třináct milionů kilometrů a vyřazena z provozu byla v roce 2018,“ ukazuje na dvousetmetrovou soupravu mluvčí Správy železnic, Jan Nevola.  Jak dodal, z celkové řady zbyly pouze čtyři kusy. Ta, která přijela do Česka, je jediná udržovaná v provozuschopném stavu. Čtyřicet let starý vlak je tak už historickým vozidlem, na vysokorychlostních tratích teď jezdí moderní jednotky.

Vlaku je čtyřicet let, ale v roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 kilometrů za hodinu

Návštěvu rychlovlaku, který v roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 kilometrů za hodinu, zprostředkovala Správa železnic. Využila ho k propagační jízdě, aby upozornila na chystanou vysokorychlostní trať v Česku. Ta propojí také Prahu, Ústí a Drážďany.

Pro zastávky správa zvolila místa, kudy tuto trať plánuje: nádraží v Praze, Brně, Jihlavě a Ústí nad Labem. Všude šedá souprava s oranžovými znaky vzbudila zájem a rozruch. A podle ředitele odboru vysokorychlostních tratí Martina Švehlíka také otázky lidí k přípravě tratí pro rychlé vlaky. Ty se snažili železničáři zodpovídat přímo na místě.

Budoucí trať je zatím jasná v Ústeckém kraji z Prahy do Roudnice. Dál je ve hře několik variant, a to především v úseku mezi Lovosicemi, Litoměřicemi a Ústím. Pod Krušnými horami pak má vést čtyřiadvacetikilometrový tunel.
Stavba první etapy trati by měla začít v roce 2027.

Rychlovlak vzbudil v Ústí nad Labem velkou pozornost, podívat se přišly stovky lidí
Spustit audio