Pečovat o své tělo už většinou umíme. Stejnou pozornost je ale třeba dávat i naší duši, upozorňuje psycholožka
Až 40 procent žáků devátých tříd vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 procent jich má problém s úzkostmi. Ukázal to výzkum Národního monitoringu duševního zdraví dětí. Na otázky ohledně psychického zdraví dospívajících odpovídala Ingrid Štroblová, ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny Ústeckého kraje.
„Je nutné říct to, že se tyto psychické problémy často vyskytují souběžně a určitá emocionální nestabilita k dospívání patří. To ale nemění nic na tom, že výsledná čísla screeningu jsou obrovská,” vysvětluje Ingrid Štroblová.
Co má vliv na psychické zdraví našich dětí?
„Zásadní vliv má jistě rychle se měnící prostředí, ve kterém žijeme. Nejen po té ekologické stránce – nacházíme se i v životních situacích, které jsme, jako společnost například před 50 lety, neznali.” vysvětluje a dodává: „Na děti mají taky velice negativní vliv sociální sítě. Zde ty konflikty doutnají. Kdokoliv zde může cokoliv zveřejnit. Eskaluje to i do situací, kdy se třeba děvčata bojí na fotce nějak tvářit, aby vypadaly na internetu nelichotivě. To dává na dospívající dlouhodobý a hlavně chronický tlak.”
Proto je podle Ingrid Štroblové důležité, abychom jako společnost začali rozšiřovat povědomí o duševním zdraví. Pro každého přitom prevence duševního zdraví znamená někoho jiného – pro někoho je to sport, pro jiného čtení nebo bytí o samotě, nebo naopak kontakt s někým blízkým. „Musíme se naučit poslouchat i svoje duševní potřeby,” radí psycholožka.
Jaký vliv na psychické zdraví má rodina? Co je to tzv. wellbeing? Jsou kroužky dobré pro psychickou pohodu dětí? Nejen to se dozvíte z přiloženého audiozáznamu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.