Parovůz Josefa Božka se podobal kočáru. Úspěšnou exhibici zkazila průtrž mračen a ukradené vstupné
Vynálezce a průkopník české techniky Josef Božek se zhlédl ve vývoji parního stroje. Do jeho stavby vložil všechny svoje peníze a nadělal si i velké dluhy, protože pevně věřil v použití svého vynálezu v továrnách i v dopravě.
Jeho parovůz se podobal kočáru s vypolštářovanou dřevěnou korbou zavěšenou na železném podvozku. Mezi předními koly měl měděný kotel a pára z něj uváděla do pohybu dva válce.
Božek svůj vůz představil v pražské Královské oboře, dnešní Stromovce, v září roku 1815. Na slavnost se prodávaly vstupenky a sešla se na ní celá pražská honorace. Vystoupení mělo takový úspěch, že je Božek zopakoval hned následující týden.
Parní jízdu předvedl na tomtéž místě také 1. června 1817 a zároveň předváděl parní loď na Vltavě. Úspěšnou exhibici však tehdy zkazila náhlá průtrž mračen. Ke vší smůle také někdo Božkovi ukradl pokladnu s vybraným vstupným. Zadlužený Božek prý ve vzteku vůz rozbil a na parní stroje zanevřel. Dál se věnoval výrobě hodin a začal vyrábět také železniční vozy pro koněspřežnou dráhu České Budějovice-Linec.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka