Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – duben 2024

Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V dubnovém vydání uslyšíte francouzko-marockou skupinu Bab L’ Bluz, tuarežského kytaristu Mdou Moctara, nizozemskou hudebnici Nataschu Rogers nebo americkou zpěvačku Gaby Moreno.

Svoboda je právem každého na této planetě, stejně jako mír, upozorňují ve skladbě Freedom Now tři velcí umělečtí aktivisté: iránská herečka Golshifteh Farahani, pákistánká zpěvačka Arooj Aftab a britský písničkář Nick Mulvey. „Spojte svůj hlas s naším, svět bude lepší, to vám slibujeme,“ tvrdí trojice ve svém apelu a veškerý zisk ze skladby darovala neziskové britské organizaci Choose Love poskytují humanitární pomoc uprchlíkům po celém světě.

Francouzko-marocká skupina Bab L’ Bluz zrušila odvěká dogmata ohledně tranzovní gnawa music, přidala psychedelický rock, přesvědčení, že blues je matkou veškeré hudby a do názvu debutového alba převzala pokyn dávného mládežnického hnutí Nayda! – probuďte se. Zisk prestižní ceny magazínu Songlines za nejlepší fusion nahrávku roku 2020 proto nikoho nepřekvapilo. Bab čteme v arabštině jako bránu a kvartet na ni pomyslně umístil nápis: „Vítejte v pravdě, kterou lze vyslovit beze strachu." Hudbu totiž považuje za „zbraň hromadného osvícení“ a proto, aby ji každý v severní Africe rozuměl, až na výjimky zpívá v lidovém marocko-arabském dialektu darija. Z něho název druhého alba Swaken překládáme jako duchové strachu přebývající v lidech. Ve skladbách totiž hráčka na elektrifikovanou loutnu guimbri Yousra Mansour ostře tématizuje rozpory mezi Araby a původním berberským obyvatelstvem. Přestože mají společnou krev a mnoho kulturních tradic, podléhají zastaralým postojům a o tom je třeba skladba Imazighen, tedy Berbeři.

Uživatelé Spotify mají život jednodušší: robot jim během poslechu okamžitě nabídne ten samý druh hudby a protože je má dokonale přečtené, téměř jistě se jim trefí do vkusu a jako bonus nabídne pro ně dosud neznámou zajímavou hudbu. Autor tohoto pořadu je členem žebříčku Transglobal World Music Chart, takže poctivému naposlouchávání alb neujde, navíc ho má takzvaně v popisu práce, ale protože jich dostává velké množství a není robot, pouze jen člověk, často mu uniknou perly. Naposled třeba hned na první poslech neodhalil, že by se mohla skrývat v albu Onaida natočeném nizozemskou zpěvačkou a hudebnicí Nataschou Rogers.

Je potřeba však dodat, že její životopis, studia a dosavadní kariéra představují docela rébus a hlavně, většina skladeb lidově řečeno rozkvete až po několikátém poslechu a tu nejpřístupnější zařadila Natascha až na samý závěr. Pravděpodobně záměrně, to aby si podle jejího vyznění neudělal někdo dopředu unáhlené závěry. Jmenuje se The West a druhý hlas patří slavnému francouzskému písničkáři Piercovi Faccinimu.

Narodila se nizozemské matce a otci indiánského původu, podle všeho pocházejícího z Jižní Ameriky, jinak bychom si nedokázali vysvětlit její lásku ke kubánské hudbě, karibským rytmům, jorubské santérii a dokonalé zvládnutí všech druhů bubnů, vyvážené ovšem jemnou hrou na klavír, vzdáleně připomínající Philipa Glasse a Nilse Frahama. Kubu a karibské ostrovy, stejně jako západní Afriku, procestovala Natascha Rogersová křížem krážem a všude se něčemu přiučila, podezírat ji z toho, že k tolika vlivům přišla z pohodlí domova, proto nemůžeme. Na tak jiskřivé, promyšlené a nadžánrové aranže by v Evropě stejně asi nepřišla. V angličtině, španělštině a jorubštině zpívá o Matce Zemi, nutnosti ochrany přírody a do velmi osobníchch textů vkládá děje svých snů a lyriku americké básnířky Joy Harjo z indiánského národa Cree nebo myšlenky slavné spisovatelky Clarissy Pinkola Estes. 

Loni v červenci svrhla v Nigeru vojenská junta demokraticky zvoleného prezidenta Mohameda Bazouma a převzala moc v zemi. Převrat sice proběhl nekrvavou formou, Niger se však stal další západoafrickou zemí, kde vládnou generálové, navíc neskrývaně napojení na Rusko. Máslo na hlavě mám v tomto případě Francie, která si v chudém pouštním státu od koloniálních dob udržuje silnou sféru vlivu. Většina uranu, který potřebuje, vozí právě z Nigeru, ale od tamního politického dění dává ruce pryč. Tuarežský kytarista Mdou Moctar převrat odsoudil, odpor k Francii ale neskrývá, a jeho nové album Funeral For Justice má proto silný antikoloniální podtext. Odpovídá tomu možná nejostřejší zvuk, jakého kdy Moctar s kapelou docílil.

Spustit audio