Na silnicích je přehuštěno, voda vás uklidní a vše se zdá být hezčí, říká lodník z Ústecka
Mnoho lidí vyráží každé léto na vodu. Je ale rozdíl, jestli se vydáte s partou na víkend na raft, nebo jestli si vyrazíte s rodinou na dovolenou do kajuty plachetnice. Pokud zvolíte druhou možnost, je zapotřebí vědět pár informací a pravidel, upozorňuje lodník Evžen Vodrážka.
Poslední dobou jsou velkým fenoménem dovolené strávené na lodi. Podle Evžena Vodrážky je dnes na silnicích přehuštěno, řidiči k sobě nejsou tak ohleduplní jako před lety.
„Když jedete lodí po vodě a ono to šplouchá, tak se člověk uklidní a uvolní. Je tak hezky, klid. A když se podíváte ven z vody na přírodu a bude tam ošklivá fabrika, tak z vody je taková hezčí a jemnější, když se na ni ale kouknu z auta, řeknu si jen fuj, fabrika,“ hodnotí Vodrážka.
Jestliže se rozhodnete pro svou vlastní loď, investice nemusí být drastická. Pokud má loď malou kajutu, sociální zařízení a malou kuchyňku, pohybuje se cena podle Evžena Vodrážky okolo 100 tisíc korun. Když byste přemýšleli o větší lodi, je to otázka i několika milionů.
Pokud se necítíte na pořízení vlastní lodi, můžeme si ji zapůjčit.
Bez toho, aniž byste měli zkoušky a papíry od Státní plavební správy, si můžete půjčit loď, která má omezení rychlosti 15km/h, je patrová a do 20 metrů dlouhá. Samozřejmě, že se musíte nechat proškolit. Tato možnost je i v zahraničí: „Ve Francii nebo v Norsku vám půjčí loď a vy můžete plout kolem pobřeží,“ dodává Vodrážka.
Chcete se stát kapitánem na lodi? Jde to…
Před koupí lodi si musíme zjistit, kolik loď váží, a to včetně posádky, jaký je výkon motoru a jaký je výtlak lodi. Pokud je motor silnější než pět koní, musíte si vyřídit oprávnění.
Když je váha lodi včetně posádky vyšší než 1 000kg, musí si řidič udělat zkoušky a oprávnění.
„Musíte se naučit okolo 460 otázek, na zkoušce odpovídáte na 35 z nich a můžete udělat maximálně 5 chyb. Na základě těchto testů dostanete oprávnění pro vůdce malého plavidla,“ vysvětluje Evžen Vodrážka a dodává, že je možnost získat i oprávnění na všechna plavidla.
Musíte ale mimo písemnou zkoušku složit i praktickou část, ve které mimo jiné musíte proplout plavební komorou.
„Podle mého názoru je komora na našich vodách jedna z nejsložitějších a nejnebezpečnějších věcí, která se může na vodě přihodit.“ Podrobnější informace najdete na Státní plavební správě, kde skládáte i zkoušky.
Související
-
Plachetnice Niké vznikala v panelákové kuchyni, později s ní...
Plachetnice Niké, se kterou v 70. letech obeplul celý svět český mořeplavec Richard Konkolski, je k vidění v pražském Národním technickém muzeu. Ve své době s ní do...
-
Poslední prázdninový víkend osvěží mírný vítr. Co takhle...
Možná, že přemýšlíte, jak si poslední prázdninový víkend užít. My vás proto vezmeme na plachetnici. Nedávno jsme se vozili na motorové lodi, na kterou nepotřebujete...
-
Šplouchání vody a foukání větru... Plachetnice na Nilu lákají turisty
V moderní době začala egyptská města spojovat železnice a později silnice. Lodě poháněné větrem ale brázdí Nil dodnes. Za novodobý rozkvět vděčí tyto felúky zájmu turistů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.