Minietiketa: obtěžování doma

30. leden 2013

V předchozích dílech minietikety jsme radili, jak se chovat, když nás obchodní zástupci zastavují na ulici. Ale co když přijdou k nám domů, zazvoní u dveří bytu nebo domu? Co máme dělat?

Milan Knotek, znalec etikety: „Takový kontaktní postup volily velké firmy v devadesátých letech minulého století, ale psychologové prodeje a školení komunikátoři jim vysvětlili, že to není vhodné a že to škodí pověsti firmy. Je to velký zásah do soukromí, protože většinou doma něco děláme, něčím se zabýváme a vnímáme to jako nepřijatelné vyrušení. Navíc když uvidíme, že tam stojí cizí člověk, nutí nás to převléknout se z domácího oblečení, spěcháme, aby ten člověk nečekal, pak máme ještě obavy, jestli se něco nestalo, protože když vás navštíví cizí osoba, tak to přece není jen tak…no a nastává stresová situace.“

„Takže bychom vůbec neměli lidi doma obtěžovat?“

Milan Knotek, znalec etikety:V obchodních záležitostech ne, pokud ovšem nejsme předem dohodnuti. Dnes to bez dohody dělají jen malí prodejci, spíš fyzické a nevyškolené osoby, velké firmy se snaží vstupovat do domácností reklamou v TV nebo přes telefon – tuhle mi vyšší manažer jednoho mobilního operátora řekl, že 40% jejich prodejů bylo získáno právě nabídkou přes telefon. Podobně třeba postupují i prodejci elektřiny.“

„Dobře – předpokládejme ale, že u našich dveří přeci jen někdo zazvoní. Jak se zachováme?“

Milan Knotek, znalec etikety: „První pravidlo je určitě bezpečnostní – podíváme se kukátkem nebo přes okno, pokud máme dům, kdo to je, nemusím říkat proč. Druhé pravidlo je také bezpečnostní – když návštěva řekne, že je to revize plynu, kotle nebo někdo podobný, chceme ukázat průkaz. Než ho uvidíme, měli bychom mít dveře jen pootevřené na řetěz, v případě domovních dveří je nemusíme otevírat vůbec, protože na sebe vidíme. Třetí pravidlo – když už vyjdeme ven, měli bychom si vzít alespoň nějakou přijatelnou verzi domácího oblečení a slušně pozdravit. Nemusíme se ptát na účel návštěvy, to by měl okamžitě objasnit ten, kdo nás vyrušil.“

„No a jak ty lidi správně odmítnout, pokud to jsou prodejci?“

Milan Knotek, znalec etikety: „Děkuji, nezlobte se, ale nemám zájem, nashledanou. Stručně, jasně a slušně. Rozhodně jim nemusíme zdůvodňovat, proč si od nich nic nekoupíme, asertivní práva mám to umožňují. Když je odmítneme s tvrzením, že už ten výrobek doma máme, začnou se ptát po druhu konkurenčního výrobku nebo služby, aby pak zdůraznili výhody té své, a tady už se dostáváme do diskuse, kterou nechceme, oni naopak ano.“

autoři: mkt , Alena Perková
Spustit audio