Julius Arigi – prvorepublikové letecké eso, dobrodruh a instruktor Luftwaffe, rodák z Děčína

10. červen 2024

Byl prý prvním pilotem na světě, který se stal leteckým esem během jediného dne. Je také považován za průkopníka letecké dopravy v Československu. Děčínský rodák Julius Arigi má ale za sebou také temné stránky svého dlouhého a dobrodružného života.

Narodil se v roce 1895. Vyučil se elektromechanikem a dobrovolně nastoupil do armády, kde absolvoval pozemní i letecký výcvik. Přidělen byl na Balkán.

Když musel v říjnu 1915 kvůli poruše motoru nouzově přistát v Černé Hoře, padl do zajetí. Po třech měsících se mu společně s kamarády podařilo uprchnout v ukradené luxusní limuzíně černohorského krále.

Vrátil se do služby a cestu k pověsti pilotní legendy ušel za pouhých několik hodin. 22. srpna 1916 se mu v pozorovacím dvouplošníku podařilo u přístavu Drač sestřelit pět ze šesti italských bombardérů.

Během 1. světové války dosáhl Arigi 32 sestřelů, což ho řadí na druhé místo v individuální úspěšnosti příslušníků rakousko-uherských vzdušných sil.

Po válce Arigi provozoval v Československu dopravní společnost Ikarus operující na trase Praha Karlovy Vary Mariánské Lázně Františkovy Lázně.

V roce 1928 vstoupil do NSDAP. Pak odešel do Rakouska a později Německa, kde spoluzaložil továrnu na výrobu letadel. Během druhé světové války byl instruktorem německé Luftwaffe. Potom létal a podnikal v Rakousku, kde v roce 1981 zemřel.

autor: Milan Knotek
Spustit audio