Jedna ze škol v Mostě vyměnila školní zvonění za skladby vážné hudby. Na druhé se nezvoní vůbec

12. září 2023 09:08

Na 15. základní škole v Mostě už více než 20 let nezvoní. Žáci i učitelé jsou sami zvyklí sledovat před zahájením vyučovací hodiny čas. Na Střední zdravotnické škole v Mostě studenty nově od září neupozorňuje na začátek vyučování tradiční zvonek, ale vybraná krátká pasáž vážné hudby. Studenti i učitelé si na novinku zvykají.

Studenty i učitele Střední zdravotnické škole v Mostě zve od září do vyučovací hodiny úryvek z jedné ze 30 známých skladeb vážné hudby.

Důvod změny školního zvonění vysvětluje ředitelka školy Jitka Hašková: „Základní myšlenkou bylo přijít s něčím novým – s něčím, co žáci a studenti neznají, a co je může v jejich dalším životě obohatit a třeba někam posunout.“

„Je to taková příjemná změna, ale je pravdou, že o přestávkách, kdy to těmi dětmi ve třídě hučí, a kdy si na mobilech třeba ukazují nějaká videa, to zapadne, takže když pak přijdu do hodiny, tak jsou vyjukaní, že už zvonilo,“ popisuje svou zkušenost s novým zvoněním učitelka Eliška Kališková.

A co na zvonění říkají studenti? „Je to docela zvláštní – byli jsme zvyklí na ten klasický zvonek. Možná bych dala vždy na jeden měsíc tu samou melodii, abychom si na to zvykli, a po měsíci zas nějakou jinou. Ale jinak je to zajímavé,“ shrnula jedna ze studentek školy.

Na jedné za základních škol se už roky nezvoní

Na 15. základní škole v Mostě pro změnu nezvoní vůbec. Podle vedení školy je to v souladu s principy zdravé školy, která má přinášet hlavně klidné prostředí.

„Myslím si, že je to pro všechny příjemné. Nezažila jsem, že by za mnou někdo ze zaměstnanců nebo z řad žáků přišel s tím, že by tu mělo něco zvonit,“ konstatuje ředitelka školy Lenka Firmanová.

Učitelka Jana Urbanová jí dává za pravdu: „Jsme naučení na to, že si ten čas musíme hlídat. Zároveň nás hlídají i děti – tedy ty hlídají hlavně to, abychom skončili včas.“

A jak žákyně devátého ročníku Megan Horáčková pozná, že začala hodina? „Paní učitelka přijde, my si sedneme a hodina začíná,“ odpovídá.

Dětský psycholog Václav Mertin by zůstal u klasického zvonění: „Představa, že před písemkou z matematiky, na kterou nejsem připraven a ani na ni nemám pořádně pomůcky, tak když mi zazní nějaká příjemná hudba, tak že se dobře naladím? Tím si nejsem úplně jist.“

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související