Jan Řeřicha - náměstek primátora v Ústí nad Labem

V úterý 7. prosince byl hostem v našem vysílání náměstek primátora Ústí nad Labem Jan Řeřicha. Poslechněte si rozhovor s ním v přiloženém audiozáznamu!

Příjemné chvíle při poslechu Českého rozhlasu Sever!

Níže naleznete také přepis celého rozhovoru...

Alena Perková, moderátorka: Tak hezké dopoledne všem posluchačům Českého rozhlasu Sever a už tady máme hosta, naším dnešním hostem je náměstek primátora města Ústí nad Labem pan Jan Řeřicha, dobrý den.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Dobrý den.

 

Alena Perková, moderátorka: Vítejte tady u nás. My se scházíme v takový velmi slavný den a je významný nejenom pro Ústečany, ale vůbec v celých severních Čechách. A jak později řeknete, tak má taky několik nej, třeba i v naší republice. Právě dnes by se měla, pokud počasí bude odpovídající, rozjet lanová dráha, která povede vlastně z centra města na zámeček Větruše. Takže o tom všem si budeme povídat, ale já bych se ráda na úvod vrátila ještě někam do doby, kdy vznikaly ty plány. Tenkrát se o tom hodně mluvilo a ne všichni byli pro. Mohl byste zavzpomínat na tu dobu, jak vůbec vznikl ten nápad, že tady bude lanovka?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak samozřejmě v době, kdy se objevila možnost, že by město Ústí nad Labem mohlo čerpat peníze z evropských dotací v takzvaném plánu integrovaného rozvoje města, tak se uvažovalo o tom, co by se z toho plánu mělo udělat. A tak jak je to u všech evropských dotací, i tato evropská dotace měla určité klíčové parametry, které bylo nutno dodržet při čerpání těchto dotací nebo vůbec to byla podmínka k čerpání dotací. A jeden z nich byl naplnění turistických cílů a samozřejmě dopravy a tak dále. Nás tedy napadlo v té době udělat lanovou dráhu na Větruši, protože když jsme to připravovali, tak vlastně byla již otevřena nově rekonstruovaná Větruše, do které město vložilo 130 milionů korun. A ta doprava na Větruši není vůbec jednoduchá. Pro pěší je složitě dosažitelná přes velké komunikace, pro automobily je také složitě dosažitelná. Navíc když jdete do restaurace, předpokládáte, že si třeba dáte nějaký alkoholický nápoj a to by potom auto na závadu. Napadlo nás tedy udělat lanovou dráhu, protože samozřejmě jsme se také snažili, aby to naše město bylo něčím výjimečné v rámci té České republiky, abychom trochu změnili ten pohled nejen republiky, ale třeba i těch okolních zemí, zejména Německa na tu naši chemičku, která je přímo v centru města. Myslím si, že ta lanová dráha nám tohle všechno umožní. A jestli se tento záměr povedl se vším všudy, o tom si, myslím, že ale rozhodnou příští roky. Možná i příští generace, protože myslím si, že třeba z Eiffelovy věže v Paříži také neměli tehdy všichni velkou radost, když se stavěla. A zrovna tak si proběhla jak negativní, tak pozitivní diskusí i ta naše lanová dráha. Ale musím říci, ty poslední dny, když jsem navštěvoval stavbu a kdy už vlastně ta lanovka nějakým způsobem fungovala ve zkušebním provozu a odzkoušela a tak dále. Tak byla řada lidí, kteří o ní projevovali zájem a litovali, že ještě nejezdí a dožadovali se, že by se taky mohli svízt a tak dále. Tak já si myslím, že těch pozitivních reakcí na tu lanovku bude daleko víc.

 

Alena Perková, moderátorka: Tak takhle to vlastně tenkrát vzniklo. To jsem ani netušila, mně to přišlo jako nápad přímo někde z knížky o baronu Prášilovi. Mně by to totiž nikdy nenapadlo, to si myslím, že mám docela velkou fantazii, je to opravdu nápad teda za všechny zlaté. Sama zvědavá, jak se to všechno vrátí. Takže ty výtky, které byly argumenty typu, že to město bude stát spoustu peněz a přitom nemá peníze na opravu všech chodníků a silnic, jsou vlastně liché, protože veškeré náklady jsou financované tedy z evropských peněz?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak veškeré náklady nejsou, jak už jsem řekl, každá ta dotace je určená na něco. To znamená, mně osobně, protože mám na starosti dopravu, vlastně i tu lanovku, tak samozřejmě mám na starosti i ty rozbité chodníky a silnice. Ale na to ta evropská dotace použít nešla. To prostě nešlo. To bych já viděl raději. Ale zase když stojíte před rozhodnutím vrátit peníze, nečerpat je, anebo naopak je použít pro to město, tak si myslím, že každý nápad, který posune to město někam dopředu, je dobrý. A to si myslím, že ta lanovka bude. Hodně se diskutovalo o ceně lanovky, že 80 milionů je pro město hodně peněz. Já bych chtěl říci, že město platilo ze svého pouze 7,5 procenta z té celkové investice. To bylo vlastně také to, co rozhodlo o tom, že do té lanové dráhy město půjde, protože samozřejmě uvažovat o tom, že by celá investice byla hrazena z městského rozpočtu, by byla opravdu utopie a byl by to ten sen knihy o baronu Prášilovi.

 

písnička

 

Alena Perková, moderátorka: My si povídáme s náměstkem primátora města Ústí nad Labem panem Janem Řeřichou o lanové dráze, která by se dnes měla rozjet v Ústí nad Labem. Vy jste mi říkal, že má několik nej, v něčem ta lanovka taky vyniká a tím se můžete pochlubit. Tak možná bychom mohli tím začít teď.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak nej má podle našeho zjištění takové tři. Je nejmodernější kyvadlovou drahou v České republice. Není modernější v současné době. Myslím si, že ani delší dobu nebude. Má nejmodernější kabiny, které u nás v republice jsou, to můžou posluchači za chvilinku vyzkoušet. A je to jediná lanovka v České republice, která nemá na své dráze ani jednu podpěru. Je to i díky tomu, že je dlouhá pouze 330 metrů. A vlastně vzdálenost té horní a dolní stanice lanovky je opravdu malá a podařilo se to tedy projektantům vyřešit tak, že lanovka drží pouze nahoře a dole. Ale i přesto musím říct, že je naprosto bezpečná.

 

Alena Perková, moderátorka: A jak dlouho to vlastně trvalo, než byla postavena? Jak dlouho to budování?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak ta samotná stavba těch stanic nebyla příliš dlouhá, ta dolní stanice lanovky byla vybudována v rámci Obchodního centra Fórum. Tehdy došlo k dohodě investora tohoto Obchodního centra a města Ústí nad Labem. A vznikla tam věž u vjezdu do garáží, která je nebo která byla připravena přesně tak, jak lanovka vyžadovala. Město potom v rámci té své ceny postavilo, nechalo nebo nechalo vybudovat horní stanici lanovky, která je krásně vidět vlastně z celého, z celého města. A mezitím se vyráběla technologie, technologie pochází zčásti ze Švýcarska a zčásti z Rakouska, protože ty pohonné agregáty a to všechno, co tu lanovku drží pohromadě, se vyrábělo u jiné firmy, než se třeba vyráběla ta kabina. Takže je to vlastně takový skutečně evropský projekt se vším všudy. Ta lanová dráha, když řekneme, od začátku toho prvního kopnutí, nepočítám samozřejmě stavbu Obchodního centra Fórum, tak trvala necelý, necelý rok.

 

Alena Perková, moderátorka: Tak to je docela rychle. Objevily se v průběhu té stavby nějaké skryté problémy nebo skryté náklady, jak to někdy bývá?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak skryté náklady se objevily. Původně ta cena lanovka měla být o něco nižší, ale samozřejmě každý projekt když se tvoří, tak musí vycházet z toho, jak bude ta lanovka vypadat. To znamená, i projektant, který lanovku vlastně navrhoval, tak musel vyjít z nějakého typu technologie. Vybral si určitý typ, který vyráběl nejmenovaný výrobce, také v rámci Evropské unie. Ovšem když lanovku vyprojektoval, my jsme udělali výběrové řízení na zhotovitele. Tak zhotovitel se domluvil na základě výše ceny s jiným dodavatelem té hlavní technologie. A muselo dojít k překreslení vlastně některých detailů, zejména co se týkalo uchycení technologií. Jak v horní, tak v dolní stanice lanovky. Takže to o něco zvýšilo náklady. A s tím bylo spojeno i bezpečnější ukotvení stanice, horní stanice lanovky na Větruši, aby skutečně bezpečně na tom svahu na té skále držela a nemohlo ani v budoucnu dojít k jejímu porušení. My jsme také nechali do projektu zabudovat monitorovací systém, který právě s ohledem na to, že před lety došlo k pohybu toho masivu na Větruši, tak je tam speciální monitorovací systém, který nám okamžitě nahlásí, pokud by došlo v okolí horní stanice lanovky k minimálnímu pohybu právě proto, abychom měli tu lanovou dráhu v naprostém bezpečí. Přestože je ukotvena naprosto bezpečně, tak tam máme velmi nadstandardně umístěn i tento systém. Ale tam to navýšení nebylo veliké, stálo zhruba 300 tisíc korun.

 

písnička

 

Alena Perková, moderátorka: Hostem Českého rozhlasu Sever je náměstek primátora Jan Řeřicha. My si povídáme o stavbě lanové dráhy. Ta lanovka se dnes rozjede odpoledne, pokud bude počasí odpovídající. Já se u toho zastavím. Proč jste zvolili ten termín právě takový zimní, začátek toho rozjezdu. Možná že by bylo lepší to jaro nebo léto, protože dneska přeci jenom hrozí, když hodně bude foukat, takže ta lanovka nepojede. Byl to záměr nebo náhoda?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak já už jsem zmínil v úvodu, že řada Ústečanů se na ten projekt těší a buší tam na ty dveře, zejména v Obchodním, v Obchodním centru Fórum, protože tam je vstup přímo z parkoviště. A lanová dráha je prostě hotová a nemá důvod třeba čekat, až do jara. Navíc je celoroční, protože je kabinková, není tedy sedačková. Byť kabinky nejsou vytápěné, tak vlastně se můžou používat celoročně. Myslím si, že Ústečané už se na ni opravdu těší, tak jsme rozhodli, že tedy ji otevřeme ještě před Vánocemi, protože určitě ji třeba rádi využijí o svátcích nebo o těch...

 

Alena Perková, moderátorka: Takže takový vánoční dárek.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: ... stříbrných a zlatých nedělí, je to takový trošku předvánoční dárek trošinku dopředu. A právě dnes 7. rozjíždíme lanovou dráhu. Jediné, co by vlastně mohlo tento slavnostní akt, tento slavnostní den a myslím si, že se opravdu zapíše do dějin Ústí nad Labem. Co by ho mohlo zhatit, je počasí. Každá lanová dráha má určitý, určité parametry, které je nutno dodržet k jejímu provozu. A jedním z těch základních parametrů je rychlost větru. Naše lanová dráha je schopna provozu do větru o rychlosti 54 kilometrů za hodinu, pokud by vítr dosáhl této rychlosti, musí být lanová dráha zastavena a bude mimo provoz. Já si myslím ale, že to nebude tak často, ostatně i ostatní lanové dráhy v rámci České republiky občas stojí, protože fouká velký vítr. Naše město je v poměrně malé nadmořské výšce, je to kolem 150 metrů právě v centru města. Takže si myslím, že nebude takový problém s větrem, i když určitě...

 

Alena Perková, moderátorka: Ta dráha je poměrně krátká, takže teoreticky by se nemělo stát, že by se to zastavilo někde, když bychom rovnou jako byli při cestě.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak i kdyby došlo k tomuto zastavení, je tam připraven evakuační vozík, který mohou lidé vidět, on je zavěšen pod tou horní stanicí lanovky. Takže odtamtud poměrně dobře budou evakuováni. Ale myslím si, že to jsou tak výjimečné stavy. Samozřejmě pokud by hrozilo zvýšení rychlosti toho větru, tak lanová dráha vůbec nebude uvedena do provozu. To znamená, na té lanovce by nikdo neměl zůstat viset ve vzduchu v té kabince.

 

Alena Perková, moderátorka: Ještě se zeptám na jednu praktickou věc, když jsem cestovala někdy v zahraničí, tak v té kabině někdy s námi cestoval vždycky nějaký průvodčí nebo prostě někdo. Tady to bude jak?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Tak tady průvodčí nebude. Možná v ty první dny provozu, protože to opravdu bude pro nás pro Ústečany velmi nová věc. Tak tam bude nějaký doprovod. Na spodní i horní stanici je takzvaný průvodčí, který vlastně uvede ty lidi do kabiny, při tom rozjezdu se kabina automaticky uzavře a ta doba dojezdu při maximální rychlosti kabiny jsou 2 minuty. Takže si myslím, že pasažéři nebudou mít ani strach za tak krátkou dobu, ani se nestačí podívat, co všechno pěkného, jak zajímavé pohledy se z té lanové dráhy nabízejí.

 

písnička

Alena Perková, moderátorka: My si ještě povídáme s náměstkem primátora města Ústí nad Labem Janem Řeřichou právě o tom, že dnes ta lanovka se rozjede, pokud všechno klapne. A já si budu přát, že jo. A že k tomu chystáte vlastně i takový slavnostní doprovodný program, který začne už odpoledne po 13. hodině, pokud to říkám správně. Možná bychom tedy na závěr mohli něco o tom programu.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Je to tak. Tak slavnostní otevření začne ve 13 hodin, bude to dolní stanice lanovky, která je umístěna v Obchodním centru Fórum. Vzhledem k tomu, že očekáváme velký počet návštěvníků těch prvních jízd, tak bude i trochu jiný režim než při tom běžném provozu lanové dráhy. Nebude se vstupovat přímo z parkoviště tak, jako potom při tom dalším provozu. Bude nutné vyjet až do čtvrtého patra Obchodního centra Fórum, to je vlastně to poslední patro, kde je otevřené parkoviště. A odtud se bude sestupovat po schodišti dolů, což je jedno patro ke stanici lanové dráhy. Je to i z bezpečnostních důvodů, protože ta stanice lanové dráhy není zas tak veliká, aby zvládla stovky, stovky zájemců. Takže tam budou pomáhat i, bude tam pomáhat i ostraha Obchodního centra Fórum i naše městská policie. Aby se lidé nenudili, než se na ně dostane řada, než se do té lanové dráhy dostanou, tak ve spolupráci s Obchodním centrem Fórem a s firmou Heineken je pro ně připravena zábava, včetně pivního stanu, občerstvení právě na té otevřené ploše parkoviště Obchodního centra Fórum.

 

Alena Perková, moderátorka: A co se bude dít nahoře na cílové stanici?

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Jakmile vyjedou, jakmile vyjedou nahoru na stanici, tak tam zase jsme připravili ve spolupráci s Větruší i s provozovatelem Větruše panem Vrbou jsme připravili také zábavní program, a to jak vevnitř na Větruši, tak i venku. Já bych ještě řekl, že vlastně obě, obě ty stanice horní i dolní bude opatřena videoprojekcí, budou opatřeny videoprojekcí, která bude v takových krátkých šotech představovat výstavbu Obchodního centra Fórum. Potom jak se revitalizovala celá Větruše. No, a samozřejmě tam bude také velmi hezký snímek, který už je vlastně v tuhle dobu dokončen po výstavbě lanové dráhy. Ten je velmi zajímavý. Já bych ještě řekl, že v současné době jsou v tisku speciální pamětní jízdenky, které obdrží prvních 500 pasažérů naší lanové dráhy. Tyto jízdenky jsou opravdu velmi speciální, jsou opatřeny základními daty o lanové dráze a jsou číslovány. Já si myslím, že to bude i do budoucna velmi zajímavý sběratelský kousek, protože třeba když budu držet v ruce číslo 10, byl jsem ten desátý, kdo jel novou lanovou drahou v Ústí nad Labem. Tak si myslím, že za pár let, anebo za pár desítek let to bude opravdu, opravdu unikum.

 

Alena Perková, moderátorka: To je pravda. Tak, pane Řeřicho, děkujeme za návštěvu a budeme přát, aby to odpoledne klaplo a aby tedy jste měli co nejvíce spokojených cestujících, aby to vaše úsilí se vám vrátilo tímto způsobem.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Děkujeme.

 

Alena Perková, moderátorka: Mějte se hezky, na shledanou.

 

Jan Řeřicha, náměstek primátora města Ústí nad Labem: Na shledanou.

 

Spustit audio