I Vysoké Mýto občas zasáhlo do světových dějin, říká ředitel tamního muzea
Jiří Junek pochází z Přelouče. Vystudoval dějepis a občanskou nauku na Univerzitě Hradec Králové. Je ředitelem Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě. Mluvit budeme právě o tomto muzeu i o tom, jak velký rozsah jeho sbírky zaujímají.
Co vám za poslední dobu udělalo největší radost a co považujete za nejúspěšnější „podnik“ vašeho muzea?
Asi ta největší radost je, že jsme před dvěma lety byli úspěšní s naší žádostí v rámci Národního plánu obnovy, díky tomu můžeme realizovat takový náš velký plán a možná i můj velký sen, a to je Technické muzeum Pardubického kraje, které bude umístěno v areálu bývalé zemědělské školy ve Vysokém Mýtě. Takže teď na tom projektu pracujeme, je to samozřejmě náročné, hektické, protože termíny jsou jasně dané a nemůžeme je nějakým způsobem posouvat, ale zase o to je to zajímavější a o to více se těšíme na ten výsledek a na to, až budeme moct návštěvníky přivítat v nových prostorách.
Důležité je si sáhnout na historii. Je toto i pro vaše návštěvníky nejdůležitějším vjemem?
Nejdůležitější vjem, který by si měli odnést, by měl být ten, že jednak u celé řady věcí zjistí, jak to funguje, co je na počátku studie přístroje, to by mělo být to, co si návštěvníci odnáší třeba od nás, že pochopíme nějaké základní třeba fyzikální principy. Samozřejmě by si také měli odnést, že co se týká naší historie, tak je určitě nesmírně bohatá a že se v ní nemáme za co stydět, že jsme i tu historii psali. Konec konců dnes máme menší expozici s názvem Vysoké Mýto světové, kde jsme se snažili ukázat, že i takhle malé město, jako je Vysoké Mýto, tak v průběhu staletí dokázalo, ne nějak často, ale zasáhnout přece jenom trošku do světových dějin. Samozřejmě světové dějiny zase někdy zasáhly do dějin Vysokého Mýta, takže i tohle bychom chtěli, aby si návštěvník od nás mohl zprostředkovaně odnést.
Kdybyste se měl zaměřit na jeden exponát, který by měl každý, kdo k vám do muzea přijde, navštívit, co by to bylo?
Tak za mě je to jednoznačná volba. Je to v expozici Muzea českého karosářství, které tady dokumentuje historii slavné karosářské firmy Sodomka, stojí tam automobil Aero 50 Dynamik. Vyrobeno bylo osm kusů, dochovaly se dva na světě. Jeden je právě v našich sbírkách a je to takový legendární automobil, nádherná karoserie. Já s tím mám spojené taky různé osobní příhody, takže to je pro mě jednoznačná volba. Byl bych rád, aby každý návštěvník tento automobil viděl.
Kdybyste mohl řídit muzeum, které by bez ohledu na prostor, finanční limity, časové limity, lidské limity, bylo muzeem vašich představ, jak by vypadalo?
Myslím, že by vypadalo velice obdobně jako plánované technické muzeum. Můžu říct, že je to nejlepší muzeum Pardubického kraje, akorát by bylo asi tak desetkrát větší a desetkrát více interaktivní. Napadá mě jedna věc v této souvislosti a s jednou velice zajímavou firmou našeho regionu, která už je dnes tak trochu zapomenutá, a to byla Transporta Chrudim, která dělala lanovky a výtahy a mimo jiné eskalátory. Dnes v Praze, jestli se nepletu, ještě na dvou zastávkách metra jsou tyto eskalátory. Mně by se samozřejmě hrozně líbilo, kdyby v části té expozice mohly být pojízdné eskalátory Transporty Chrudim a zároveň nad celým areálem by mohla jezdit lanovka s kabinkami od firmy Transporta Chrudim. Takže to by byl ten ideální případ nebo to ideální muzeum, které já si představuju.
Čtěte také
Poslední otázku klade umělá inteligence. Pokud byste měl vybrat jediný exponát, který podle vás nejlépe vystihuje historii a ducha Vysokého Mýta, který by to byl a proč?
Myslím, že by zvítězil autobus Škoda 706 RTO, který je vlastně takovým ikonickým autobusem značky Karosa, kterou sice už dneska pod tímto názvem neznáme, ale ta firma pořád existuje. Vyrábí obrovské množství autobusů ročně, takže ten autobus vlastně by demonstroval to, že tady máme nějakou firmu, která byla založena v roce 1896 jako firma na výrobu kočárů, existuje v roce 2025, zaměstnává tisíce lidí, produkuje tisíce autobusů a de facto je to takový možná trošku americký sen ve smyslu toho, že tady nám z Krouny přichází do Vysokého Mýta pán, je sám, zakládá na koleni takovou firmu. Kdyby se mohl na chvilku vrátit, tak by asi koukal, jaké firmě to dal základy a jak obří podnik ve Vysokém Mýtě vznikl. Vysoké Mýto a Sodomka Karosa je dneska, bych řekl, jako propojená nádoba.
Podařilo se mu do muzea propašovat i něco ze svých sbírek? V čem ovlivnilo Vysoké Mýto světové dějiny? Jaký exponát by chtěl v muzeu ještě mít?
Související
-
Vydejte se s námi do doby První republiky v unikátním kabrioletu Aero 50 Dynamik
Tento vzácný automobil má ve svých sbírkách Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. A právě Regionální muzeum hostilo náš rozhlasový tým přímo ve své expozici o historii...
-
Vysokomýtské muzeum koupilo „okurku“ a doplnilo tak sbírku autobusů
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě se můžeme pochlubit novým přírůstkem. Je to Škoda 706 RTO LUX, luxusní verze dálkového autobusu známého také jako „okurka“.
-
První republika - zlaté časy pro nápadité karosáře
Karosář, to je řemeslo, které dnes patří k těm skoro zapomenutým. Karosáři zazářili na podnikatelském nebi za První republiky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.