Historický motoráček připomíná sedmdesátá léta
Hluk naftového motoru, dřevěné lavice a velká stahovací okna. Tak to vypadá uvnitř historického motoráčku, který každé léto vozí turisty na trase Kamenický Šenov - Česká Kamenice.
Jako před 40 lety si v něm mohou připadat cestující, kteří jezdí mezi Českolipskem a Děčínskem. Lidé mohou v takzvané "sklářské lokálce" zavzpomínat na železniční dopravu z konce 70. let.
Na trase Česká Lípa - Kamenický Šenov - Česká kamenice vlak jezdil až do roku 1979, kdy byla trať zrušená. „Je to nádherné prostředí, jede se krásnou přírodou. Ta mašinka si to do kopce tak vrkotá, krásný zážitek. Pan strojvůdce byl tak moc hodný a ukázal nám, jak se to řídí, mohli jsme si i zatroubit. No prostě paráda," chválí jízdu historického motoráčku Ondřej Pekárek, který je na Českolipsku na dovolené.
A jak se vlastně historický motoráček řídí? „Řídí se trošku hůř než ty moderní vozy, protože je to mechanický přenos síly. Je tu dvojka převodovka, plyn, brzda, předvolba rychlosti a tady směr jízdy. Buď dopředu, nebo dozadu," vysvětluje strojvedoucí historického motoráčku na trati Kamenický Šenov - Česká Kamenice Jiří Rupp.
„Vlak je o rok mladší než já. Je to vyrobené v roce 1951. Ono to bylo dělané hlavně pro regionální tratě, ne na nějakou dálku. Jezdili tím babičky nakupovat a děti do školy. Zavazadel se moc nevozilo, a když bylo potřeba, tak jim tátové strojvůdci zastavili na mezi, aby to neměli daleko domů," připomíná dávno minulou dobu Jiří Rupp.
Svést se můžete i vy! Kamenický motoráček bude jezdit na takzvané sklářské lokálce o víkendech až do 7. září!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.