Dopravní policisté se častěji zaměřují na kontroly předjíždění kamionů na dálnici D8

21. únor 2024

Dopravní policisté v Ústeckém kraji se častěji zaměřují na předjíždění kamionů. Hlavně na dálnici D8 řeší často nedodržování zákazů předjíždění ve stoupání kolem tunelových úseků v Českém středohoří nebo v Krušných horách. O případném rozšíření omezení předjíždění kamionů ale ministerstvo dopravy v tuto chvíli neuvažuje.

„Směrem na Německo se s předjížděním kamionů setkáváme často. Když jede pomalejší kamion, tak tady není ta dálnice projektovaná tak, aby tu byly tři pruhy, tak se ho ostatní snaží předjet, aby ten kopec přes ty tunely projeli co nejrychleji,“ vysvětluje Jindřich Krupička z krajské dopravní policie.

Řidiči se poté podle něj nejčastěji nehájí tím, že by si nevšimli té dopravní značky. „Argumentují tím, že si nevšimli nás,“ vysvětluje Krupička.

Vedle kontrol zákazu předjíždějí kamionů v tunelech v Krušných horách nebo v Českém středohoří se policisté čím dál častěji zaměřují i na předjíždění kamionů na běžné dálnici. „Kamiony obtěžují tou pomalou jízdou a způsobují kongesce, že se ten dálniční plynulý provoz rozmělňuje,“ shrnuje velitel krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Pomalejší kamion brzdí ostatní dlouhou dobu. Řešením by mohly být proměnné dopravní značky

Podle Martina Felixe z ČESMAD BOHEMIA je ale situace podobná, jako kdybychom osobním autem jeli za někým pomalejším třeba z Prahy až do Brna.

„Kamion, který jede třeba o 10 kilometrů rychleji a zpomalí na úroveň toho pomalu jedoucího, se už nikdy do toho kopce nerozjede – stojí ho to výraznou časovou ztrátu a i výrazně víc paliva,“ vysvětluje Felix.

V současné chvíli platí zákazy předjíždění hlavně v tunelových úsecích dálnice D8, o případném rozšíření ministerstvo dopravy tuto chvíli neuvažuje – soustředí se především na situaci na dálnici D1.

Podle Martina Felixe by se měla situace v ideálním případě řešit proměnnými dopravními značkami. „Kdy se třeba střídavě otevírají odstavné pruhy, nebo se podle aktuální situace v provozu předjíždění buď zakazuje, nebo povoluje,“ přibližuje.

V tom ale vidí velitel krajské dopravní policie Jiří Ušák problém. „No, nápad je to dobrý, k zamyšlení. Z policejních zkušeností víme, že informace na těch ZPI, tedy zařízeních pro provozní informace, velká většina řidičů pomíjí,“ konstatuje.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související