Chybějící elektrifikace železnic v Ústeckém kraji přináší cestujícím komplikace

02739653.jpeg

Nový jízdní řád, který začne platit v polovině prosince, přichystá na železnici v Ústeckém kraji změny u pravidelných i víkendových spojů. Na dvou tratích – mezi Ústím a Litvínovem a Chomutovem a Kadaní – budou jezdit moderní vlaky RegioPanter. Tyto vozy už dnes cestující využívají. Změní se ale místa, kde budou lidé přestupovat.

Na trase Ústí – Litvínov je v dnešní době přestupní místo v Teplicích. Od poloviny prosince ale lidé přesednou až v Louce u Litvínova. Ovšem jen v případě posilových spojů. U vlaků, které navazují na rychlíky, se nic nemění.

Podobné to bude také v úseku Chomutov – Kadaň. Dosud jezdily na této trati motoráky, po polovině posledního měsíce roku vyjedou RegioPantery. Ovšem i tam čekají cestující komplikace v podobě přestupu, konkrétně ve stanici Kadaň-Prunéřov.

Důvodem, proč moderní vlaky nedojedou až do cílových zastávek, je chybějící elektrifikace, a tedy napájení. V případě úseku Louka – Litvínov přitom chybí natáhnout elektřinu na pouhém kilometru trati.

Podle Jakuba Jeřábka z ústeckého krajského úřadu by to ale mohl být ten správný důvod ke změně: „Možná nám ten stav pomůže, že si Správa železniční dopravní cesty všimne, že Ústecký kraj elektrizace potřebuje opravdu naléhavě, že ta vozidla má a je ochoten s nimi do Litvínova a do Kadaně jezdit.“

Návrh na prodloužení některých tratí

Změny se ale nechystají jen u pravidelných spojů. Kraj má v současné době zpracovanou studii, která porovnává jednotlivé železnice. U některých navrhuje prodloužení trasy, například u Doupovské dráhy z Kadaně, přes Radonice až do Žatce nebo u Kozí dráhy prodloužení trasy až do Krupky na Teplicku.

Regionální – víkendové tratě by objednával přímo kraj, a to z peněz, které ušetří na autobusové dopravě. Podle radního pro dopravu Jaroslava Komínka z KSČM je ale potřeba ušetřené peníze ještě rozdělit na kompenzace dopravcům. Podle toho, kolik zbude, se kraj rozhodne, které železnice podpoří.

„Musíme tu částku, kterou jakoby ušetříme, rozložit do více položek. A to je právě teď na tom jednání – vytvořit si kapacity k tomu, abychom vůbec věděli, jak do toho jít od příštího roku,“ vysvětluje Komínek.

O podpoře tratí se tak bude ještě jednat a jednání to nebude jednoduché. Zároveň se totiž připravuje velký železniční okruh Ústeckým krajem, tedy propojení jednotlivých regionálních tratí nebo větší využití lodní dopravy.