Český fenomén: Obložené chlebíčky

13. březen 2014

Obložené chlebíčky, fenomén, který budete v zahraničí hledat marně. V České republice se těší stále velké oblibě. Jak se tato oblíbená česká lahůdka vyrábí ve velkém?

Obložený chlebíček se poprvé objevil na pultu jednoho pražského lahůdkářství na začátku 20. století. Od té doby si na něj Češi zvykli a dnes se vyrábí ve velkém. Například v jedné teplické firmě jich vyrobí denně několik tisíc.

„Měsíčně jich vyrobíme kolem 70 000. Klasikou je šunkový chlebíček, toho vyrobíme nejvíc. Dobře se také prodává chlebíček s majonézovým přelivem a vejcem – tam je velice důležité, jak ten majonézový přeliv uděláte, jak ho ochutíte… A musí být dostatečně tuhý, aby nestékal,“ vysvětluje majitelka firmy Jaroslava Parolková.

Velkovýroba chlebíčků je tak trochu alchymie. „Strašně záleží na té vece, pořád jsme v kontaktu s dodavatelem. Důležitý je také ten podklad, třeba bramborový salát musí být šťavnatý, dobrý… Všechno musí být kvalitní – veka, salát i uzenina,“ konstatuje Jaroslava Parolková.

Na chlebíčku samozřejmě nesmějí chybět ani chutné sladkokyselé nakládané okurky, případně již zmiňované vejce. Vše by mělo být krásně nazdobeno – tak, aby měl člověk touhu se do chlebíčku zakousnout. Také už se vám sbíhají sliny? Tak honem pro chlebíček!

autor: jba
Spustit audio

    mujRozhlas

    –  audiosvět Českého rozhlasu na jednom místě

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.