Češi na zahraniční dovolené aneb Jsme pořád národ „paštikářů“?

Když začali Češi jezdit po revoluci do ciziny, získali brzy velmi špatnou pověst. V Německu o nás mluvili jako o zlodějích, v Chorvatsku se nám smáli kvůli paštikám. Jak jsme na tom po víc než 25 letech?

„Ačkoliv o sobě jako Češi nemluvíme příliš pochvalně, a i na dovolených hodnotíme své spoluobčany většinou hůře než lépe, tak jsem přesvědčen o tom, že jsme na tom mnohem lépe než v minulosti. To samozřejmě neznamená, že jsme dosáhli úrovně švýcarských turistů, ale především mladší generace nám už v zahraničí ostudu nedělá,“ komentuje chování Čechů Milan Knotek, ředitel Českého rozhlasu Sever.

Bohužel, podle řady průzkumů i zkušeností pracovníků cestovních kanceláří, dvě třetiny Čechů ve věku od zhruba 50 let výš své chování nemění a dřívější zlozvyky mají zakonzervované.

Vyhlášené jsou například ponožky v sandálech, nošení igelitových tašek na promenádě i na výletě, špatně zvolené oblečení na večeři, přecpávání se na obědech a večeřích, neschopnost se domluvit jinak, než česky, tykání místním obyvatelům, nebo kritizování cizích kulturních zvyklostí.

Jak se správně obléct na hotelovou večeři?

Milan Knotek

„Rozhodně ne bermudy, džíny, tričko a sandály. Pro muže jsou ideální bílé, vzdušné a elegantní bavlněné kalhoty s vytaženou košilí, k nim třeba mokasíny nebo jednobarevné plátěné boty. Pro ženu neformální volnější šaty, klidně s otevřenou obuví. Lodičky nejsou nezbytné, pokud ovšem nejsme v superluxusním hotelu,“ vysvětluje Knotek.

Jít v plavkách na oběd nebo na večeři je tolerovatelné pouze v případě, kdy je na hotelu jídelna otevřená a spojená s lehátkovou zónou, tedy přímo u bazénu. Přijít v plavkách na večeři je těžké faux-pas, ale personál hotelu turistu většinou nevykáže ani nenapomene, protože hotel chce, aby přijeli znovu.

Jsou Češi opravdu na dovolené pouze nekulturní žrouti? Jak vypadá odstrašující příklad českého turisty na zahraniční dovolené a čím se český turista od západního liší nejvíc? Nejen to si můžete poslechnout z audiozáznamu celého rozhovoru.

autor: mkt
Spustit audio