Automobilka Tatra: Z malé dílny na výrobu kočárů se stala továrna na auta se spalovacím motorem
Tatra je třetí nejstarší výrobce silničních vozidel na světě s nejdelší nepřetržitou výrobou v jednom městě. Za svůj vznik vděčí Ignáci Šustalovi. Ten si ve stodole svého bratra, kopřivnického fojta, otevřel dílnu na výrobu kočárů a bryček a v roce 1850 postavil svůj první kočár.
Malá dílna postupně přerostla v továrnu, v níž byl v roce 1897 postaven první automobil se spalovacím motorem v Rakousku-Uhersku a střední Evropě vůbec, legendární „kočár bez koní“, vůz Präesident.
Továrna začala vyrábět i nákladní automobily a železniční vozy, které se postupně staly jedním z pilířů firemního podnikání. Roku 1936 byl pro tehdejší Československé státní dráhy vyroben motorový vlak Slovenská strela. Ikonickým kopřivnickým vozidlem byla nenápadná Tatra 57 přezdívaná Hadimrška – až do druhé světové války vůbec nejprodávanější vůz této značky.
Automobily Tatra se ve světě proslavily hlavně díky cestovatelům Jiřímu Hanzelkovi a Miroslavu Zikmundovi, kteří na tatrovce uskutečnili své legendární cesty. Nákladní vozy slavily úspěchy v soutěžích rallye, zejména v té nejtěžší – Rallye Dakar.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.