Zhroucená hvězda nebo tančící galaxie. První plně barevné snímky z vesmírného teleskopu Jamese Webba

16. červenec 2022

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Americká vesmírná agentura NASA spolu se svými partnery z evropské vesmírné agentury ESA a kanadské CSA zveřejnila první plně barevné snímky pořízené vesmírným teleskopem Jamese Webba, který od ledna letošního roku z pozice vzdálené 1,5 milionu kilometrů od Země pozoruje vesmír. První snímek zachytil kupu galaxií SMACS 0723, další čtyři snímky zachycují zhroucenou hvězdu, tančící galaxie, analýzu exoplanety a mlhovinu plnou hvězd.

Čtěte také

Z vesmírného střediska Kourou ve Francouzské Guyaně odstartovala nová raketa Evropské kosmické agentury (ESA) Vega-C. Jde o vylepšenou verzi už používané rakety Vega, která má silnější pohon a může tak nést větší náklad. Vega-C proto může vynést do vesmíru i velké satelity či větší počet menších družic. Výrobce také slibuje výrazné snížení nákladů na přepravu do vesmíru.

Čínští vědci vyvinuli miniaturní robotickou rybu, která dokáže lovit mikroplasty a v budoucnu by mohla pomoci v boji proti znečištění oceánů. Na dotek měkký robot měří 13 milimetrů a dokáže pohlcovat mikroplasty v mělké vodě. Vědci teď hledají, jak by šlo malé roboty využít i v hluboké vodě nejen ke sběru mikroplastů, ale i ke shromažďování informací pro analýzu znečištění oceánů.

Čtěte také

Dny živé archeologie probíhají v Archeoparku pravěku ve Všestarech u Hradce Králové. Jde o největší akci archeoparku s mezinárodní účastů a doplněnou výkladem i praktickými ukázkami. Po oba dny se mohou návštěvníci přesvědčit, v čem tkvěla mimořádná zručnost Keltů. A vyzkoušet si můžete i výrobu pravěkých nástrojů.

Medúzy na plážích Středozemního moře mohou být i k užitku, tvrdí vědci. Nobelova cena za chemii v roce 2008 byla udělena za objev o schopnosti některých medúz svítit za tmy díky určitému proteinu. Ve své práci toho využili mnozí biochemici, biologové a lékaři, a to zejména při výzkumu nádorů nebo Alzheimerovy choroby. NASA také poslala medúzy do vesmíru na palubách vesmírných lodí ke studiu jejich reprodukce ve stavu beztíže.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj