Železniční přejezdy by mohly být v Ústeckém kraji bezpečnější, policie chce víc závor i kamery

11. říjen 2015
Informace ze severu Čech , Informace ze severu Čech

Policisté se chtějí v Ústeckém kraji více zaměřit na železniční přejezdy. Důvodem je zvýšený počet střetů vlaků s automobily. Pomoci by měly jak závory, tak také například kamerový dohled na rizikových přejezdech. Letos zemřeli při dopravních nehodách na přejezdech v kraji dva lidé.

Dalších devatenáct jich bylo zraněno. To vše při celkem patnácti střetech. Tento rok se tak podobá roku 2011. „V roce 2014 se stalo 16 událostí a zemřeli tři lidé. Ty roky předchozí evidujeme nižší počet nehod. Jen v roce 2011 ten počet stoupl až na 21.“ Vysvětluje Martin Drápal z Drážní inspekce.

Větší bezpečnost by měly přinést například závory. „Ty naše návrhy budou směřovat k tomu, aby bylo možno lépe shlédnout ten vlak. To je například případ toho Lomu. Myslíme si, že kdyby tam byly standardní závory tak by tam ten řidič nevjel.“ Připomíná vedoucí ústecké krajské dopravní policie Jiří Ušák tragickou nehodu, která se nedávno stala u Lomu u Mostu. Při střetu s vlakem zemřel řidič osobního auta.

Vedle závor by pomohly podle policistů i kamery, které by sledovaly přejezd. „V současné době, pokud řidič přejede na červenou, může dostat pokutu kolem 2500 korun a na ty kamery by si dávali řidiči větší pozor.“ Vítá záměr ústecké dopravní policie Martin Drápal z Drážní inspekce. Pokud se podaří sehnat dostatek financí, chce policie v první fázi monitorovat zhruba dvě desítky nejrizikovějších přejezdů v kraji.

V posledních dvou vážných nehodách, hrála roli falešná jistota řidičů, kteří přes přejezdy jezdili často. „Zejména u toho Lomu se jednal o osobu, která měla místní znalost. Podobné to bylo ve Šluknově při tom střetu nákladního auta s návěsem s osobním vlakem.“ Ve Šluknově byl vážně zraněný strojvedoucí osobního vlaku.

Podle jeho kolegy si strojvedoucí pamatuje všechno z posledních okamžiků před srážkou. „Pamatuje si to do posledního okamžiku, vjel mu tam řidič, stihnul houknout a začít brzdit a utéct už nestihl.“ Dodává Vladimír Váňa.

Takzvaná falešná jistota a místní znalost je velmi riskantní. Riziko je jak na tratích s pravidelným provozem, tak také na tzv. víkendových železnicích. Velmi často pak dochází k tomu, že řidiči na takových místech nerespektují železniční přejezd. „Při příjezdu k takovému přejezdu se pořádně podívat jestli jede vlak, případně svítí červené světlo a v žádném případě na něj nevjíždět.“ Dodává Jiří Ušák z ústecké krajské dopravní policie.

autor: bach
Spustit audio